Ahogy tegnap leírtuk, a Turbado cégcsoport elérhetetlenné vált, miután kiderült hogy ismeretlen forrásból származó készülékeket értékesítettek, ráadásul sok esetben csak bérbe adták a vásárlónak a készülékeket - úgy hogy erről a vásárlókat nem tájékoztatták megfelelően.
A cégtár egyik belső forrásától megtudtuk, hogy azóta kezdeményezték a Turbado Kft. megszüntetését. Bár a megszűnés történhet úgy is, hogy egy jogutód átveszi a mostani Turbado Kft. szerepét, de valószínűbb, hogy jogutód nélküli megszűnésről van szó.
Ha a jogutód nélküli megszűnés történik, akkor senki sem lép a megszűnő cég helyébe, ezért a megszűnést követően nem maradhatnak utána lezáratlan ügyek, azokat még a megszűnés előtt köteles a megszűnő cég rendezni. Ha a vállalkozás megszűnése már bekövetkezett, sajnálatos módon a fogyasztónak nincs lehetősége panasztételi, valamint igényérvényesítési jogát gyakorolni.
Jogutódlással történő megszűnés esetén sem lehet egyértelmű a vásárlók öröme: bár ez esetben a jogutódnak kezelnie kell a fogyasztók panaszait, akik a szavatossági / jótállási igényének érvényesítése céljából fordulhatnak a jogutódnak minősülő vállalkozáshoz, de ez esetben a jogutódnak meg kellene oldania az előd által hátrahagyott problémákat.
Nem a megszűnés az egyetlen probléma
A kötelező jótállásról szóló rendelkezések szerint a nagyobb értékű (10 000 Ft vételár feletti), rendszerint műszaki cikkek esetében a fogyasztó jótálláshoz való jogát a beüzemeléstől számított egy éven belül érvényesítheti. Az általános gyakorlat szerint a fogyasztó elsősorban a kereskedőhöz fordulhat igényeinek érvényesítése érdekében. Mivel a kereskedő jelenleg nem elérhető, így ez jelenleg nem lehetséges.
A helyzetet bonyolítja, hogy sok márka esetén nem EU piacra szánt telefonokat is árultak, és információink szerint azokhoz jótállási jegyet sem csatoltak, így az sem egyértelmű, hogy hol és hogyan lehet garanciális ügyekkel a gyártók szervizeit megkeresni. Ilyen esetekben meg lehet keresni a hazai szervizt, és a számla illetve a készülék IMEI száma alapján kérni az eszköz javítását, de készüljünk arra, hogy a siker nem garantált és előfordulhat hogy fizetnünk kell majd a javítástért, ezért érdemes a készülék beküldése előtt ajánlatot kérni a szervizben.
És ha ez még nem lenne elég komplikált, az is előfordulhat, hogy a nálunk lévő készülék nem is a mi nevünkön van - hiszen sok esetben csak bérbe adták a vásárlónak a készülékeket, úgy hogy erre csak a mindenre nagyon odafigyelő vásárlók jöhettek rá, hiszen a weboldalon csak az ÁFSZ-ben utaltak erre a lehetőségre, máshol nem hívták fel erre a figyelmet.
Az MNB sem kért a Turbado Kft-ből
Jelenleg nem tudni, hogy a Turbado miért szerepel az MNB figyelmeztetésben részesített társaságok listájában, ahol mind a Turbado EU LLC-t és mind a Turbado Kft-t megtaláljuk ezzel a figyelmeztetéssel: „Tekintettel arra, hogy a hivatkozott társaság az MNB által vezetett nyilvántartásokban nem szerepel, felügyeleti engedélyhez kötött pénzügyi szolgáltatási tevékenység Magyarországon történő végzésére nem jogosult.„ Mivel a cég alap tevékenysége nem felügyeleti engedélyhez kötött pénzügyi szolgáltatási tevékenység, így ez az indoklás mindenképpen furcsán hat.
Mindenesetre információink szerint a turbado.hu-n az utolsó időszakban már nem lehetett készpénzzel fizetni.
A Turbado hazai ígérete
Bár a cég weboldalán közzétett rövid üzenetében azt ígéri, hogy az előre kifizetett megrendelések esetén az összeget a lehető leghamarabb visszatérítik, és hogy csak átmeneti leállásról van szó de csak reménykedni lehet, hogy jelenleg a Turbado.hu-n jelzett folyamatok végbe is mennek, és mindenkinek legalább visszautalják a pénzt, illetve az eddig beküldött garanciálisan javított készülékeket visszajuttatják a tulajdonosoknak.
Jelenleg viszont a weboldalon semmilyen kapcsolati adat nem érhető el, és az eddig ismert telefonszámon illetve email címen sem válaszolnak, emellett pedig felfüggesztették a Facebook oldalukat is.
Az eddig ismert, hivatalos elérhetőségi módjaik:
- E-mail: szia@turbado.hu
- Telefon: +36 30 458 5851
A Turbado.hu Kft. egyetlen tulajdonosa ugyanakkor egy Szlovák cég, a TURBADO SE, melyet 2010 végén alapítottak, és a legutóbbi, 2018-as beszámoló alapján 0 eurós bevétele volt. Ez nem az a cég, ami a szlovák webáruházat viszi, annak a neve Turbado.sk s.r.o., ugyanakkor a két szlovák cég címe megegyezik, illetve a magyar és szlovák webáruház mellett több másik turbado webáruházat üzemeltető cégnek is az előbbi, 0 eurós forgalmat bonyolító cég a 100%-os tulajdonosa.
Vásárlás vagy bérlés?
A tiscali.cz Cseh lap azt írja, hogy a helyi hatóságok a Turbado.cz-t 100 ezer koronára büntették, mivel nem közölték a vásárlókkal, hogy a garancia meghosszabbítására vonatkozó opció kiválasztásakor az ügyfél nem vásárolja meg a terméket, hanem csak bérli azt. Amennyiben a magyar áruház is így járt el, ez esetben azok járhattak a legrosszabbul, akik igénybe vették ezt a szolgáltatást, hiszen az ő esetükben van szó bérlésről, míg a többi megrendelés ténylegesen vásárlás lehetett.
Mit tehetek? Kérdések – válaszok
Nemrég vásároltam tőlük, előre fizetve
Érdemes megnézni a számlánkat, ahonnan utalva vagy fizetve lett az összeg. A bankok általában 1-2 hétre zárolják az összeget és utána kerül kifizetésre a cégnek. Ha szerencsések vagyunk és nem telt le az idő, akkor a bankkal fel tudjuk venni a kapcsolatot a pénz visszaszerzése végett. Valószínű ők is tudnak az esetről. Ha a cég addigra felfüggesztés alatt lesz és a cég által kezelt bankszámlaszám zárolva, akkor jó esetben automatikusan a kezelő bank visszautalja a pénzt.
Garanciális szervizelés alatt a telefonom
Mivel ők végzik a garanciális szervizelést, legtöbb esetben külföldön vagy harmadik félnél, melyek GDRP szabályai miatt nem adhatnak ki személyes adatokat, és a szervizek a webáruháznak is küldik vissza a szervizelt terméket, így sok mindent nem tehetünk. Mivel a webáruház és annak székhelye megszűnés alatt van, így az eszközök innen való továbbküldése, egyáltalán a szerviztől való átvétele sem lesz megoldható. Tehát készülékünk valószínű a szervizelő cégnél marad – már még reménykedhetünk abban, hogy a hazai csapat ezt megpróbálja helyrehozni.
A napokban tönkrement a készülékem, garanciális ügyintézést szeretném használni
Jelen esetben a cégen át biztosan nincs rá lehetőség, hiszen minden kommunikáció megszűnt velük. Amennyiben kaptunk jótállási jegyet, az esetben egyszerű a helyzetünk, csak az eszköz hivatalos szervizét kell megkeresnünk. Egyéb esetben a készülék IMEI száma alapján kérdezhetjük meg a hivatalos szervizt, hogy javítják-e garanciálisan az eszközt, vagy nem.
Még újra indulhat a cég, ahogy állítják?
Sok realitását nem látunk. Egy kivétel lehet, hogy ha találnak olyan személyt, vállalkozást vagy céget, aki nyakába veszi ezt a temérdek problémát, megoldatlan ügyet és a cégvezetést. Utóbbi eset kizárólag jogutódlással történő megszüntetés esetén érhető el.
Frissítés #1
Tudomásunkra jutott, miszerint a cég felvette egyes ügyfeleivel a kapcsolatot. Visszajelzések szerint, akik előre fizettek, de a terméket még nem kapták kézhez, illetve akik garanciális ügyintézést végeztek, de még nem érkezett vissza készülékük visszatéríti a cég a pénzüket - legalábbis a kiküldött e-mail-ben ez található. Ha tudunk olyan esetről, ahol visszatérítették az összeget publikálni fogjuk.
Frissítés #2
A telefonon és e-mail-ben már megindultak az értesítések és ha minden jól megy, akkor jövő hét csütörtökig mindenkinek visszautalják a pénzét, akinek garanciában ragadt a készüléke vagy előre fizetett, de nem kapta meg a terméket. - fentebb írt kapcsolattartó e-mail címet pedig frissítettük.
Hozzászólások
-