Korábban írtunk arról, hogy 2021 július 1-től a 22 euró érték alatti, Európai Unión kívülről egy EU tagállamba érkező csomagok esetén is meg kell majd fizetni az áfát. 150 euróig a termékek behozatala továbbra is vámmentes marad.
A Postát korábban kérdeztük a rendszerrel kapcsolatban, hisz tudomásunkra jutott idén januárban, hogy 2020 márciusa óta dolgoznak rajta. Erről szerettük volna megtudni a következőket:
- Láthatunk az áfakezelő rendszerről képeket (amit meg is oszthatunk) vagy a jelenlegi áfakezelés felület fog maradni, csak kiterjed minden termékre?
- A kezelési költség jelenleg 3500 Forint. Ez maradni fog július 1.-től is? Tehát például: 1500 forintos termék esetén kiszabott 27%-os áfateher kifizetését követően még a fentebb említett kezelési költség is térítendő lesz? Ha nem 3500 forint, akkor mekkora összeggel kell számolni?
- Mobilalkalmazáson keresztül is elvégezhető lesz az áfakezelési lehetőség?
- Mire számítanak, mennyire fogja a Posta rendszerét ez az egész leterhelni? Készülnek rá?
Válaszul a következőt kaptuk (módosítás nélkül):
A Magyar Posta készül az európai uniós áfairányelv 2021-ben életbelépő változására. A felkészülés kiterjed a nemzetközi csomag és árutartalmú küldemények feldolgozási és vámeljárási folyamatára egyaránt.
Az felkészülési projekt jelenleg is folyamatban van, ezért egyelőre részleteket nem tudunk közzétenni.
Ez idén január végén érkezett üzenet. Azóta sem kaptunk konkrét választ a kérdéseinkre.
Elkészül a rendszer időben?
Forrásunk viszont úgy tudja, hogy egy teljesen különálló rendszer készül. Ez az új rendszer jelenleg még nincs kész, pedig lassan kiadás előtti (Pre-Release) fázisba kellene lépjen, ráadásul még a szerverek számát sem bővítették megfelelően a terheléselosztás érdekében, pedig Július 1-től napi, akár fél vagy egymilliós látogatottságot el kell bírnia a kezelőrendszernek.
Információnk szerint a rendszer indulásakor nem minden funkció lesz elérhető, így bár az új felületen ki tudjuk majd egyenlíteni az áfa értékét, de a felhasználói fiók regisztrációja csak később fog elkészülni.
Hogyan fog működni?
Ha a csomagon megtalálható (vagy regisztrált esetén a rendszerben) a címzett neve, lakcíme, illetve telefonszáma vagy e-mail címe, akkor a posta automatikusan generálni fog a csomagra írt (vagy ellenőrzést követően megállapított) érték alapján egy áfakulcsot, melyet meg fogunk kapni e-mailben vagy SMS-ben.
E-mailes értesítés esetén a levél tartalmazni fog egy linket, melyen keresztül kiegyenlíthetjük a tartozást, azaz a csomagunk áfakulcsát. A fizetés beérkezését követően pedig a csomag automatikusan kézbesítésre fog kerülni - több mint valószínű, hogy másnap.
Ha nem volt e-mail cím megadva, csak telefonszám, akkor SMS-ben történik majd az értesítés, illetve a kiszabott összegről történő tájékoztatás. Forrásunk szerint jelenleg még nem eldöntött, hogy az SMS-ek kézbesítése után felszámoljanak-e 49Ft-os SMS kézbesítési díjat.
A megkapott SMS tartalmazni fogja egy Posta vagy Postapont címét, ahol az áfa helyben történő kiegyenlítését követően át is vehetjük csomagunkat.
Későbbiekben regisztrációs lehetőséggel belépést követően csomagjaink követhetőek és visszatekinthetőek lesznek. Erre viszont várni kell, hiszen információink szerint ez a funkció nem fog július 1-ig elkészülni.
Minden csomagra kell vámkezelést fizetni?
Jelenleg még nem tisztázott, hogy vámkezelési díjat felszámol-e a posta, és ha igen, akkor mekkora lesz annak mértéke. Jelenleg ennek díja minden esetben 3500 Forint (áfakezelés esetén is!).
Forrásunk szerint:
Nincs eldöntve, de általános díjat szabhatnak ki – azaz valamilyen adatkezelési tarifát. Ez 290 – 2900Ft között lehet.
A Posta.hu-n megjelent információ szerint termékértékhez viszonyított sávos díj lesz kiszabva, így a fentebb írt adatok reálisak lehetnek.
A posta az MTI-vel azt közölte, hogy a tervek szerint a vámügynöki szolgáltatás díja termékértékhez igazítottan sávos lesz. Az új folyamatban az ügyfelek számára elsődlegesen az online fizetés lesz ajánlott, amelyhez díjelőny is társul. Minden online rendelés esetén, de a vámeljárás miatt az unión kívüli rendeléskor különösen fontos a pontos címadatok (név, cím) mellett az elektronikus elérhetőségek (email, telefon) megadása is, mert a megfelelő adatok birtokában a posta automatikusan elvégzi a vámeljárást, és fizetést követően a szabályok szerint kézbesíti a küldeményt.
Minden csomagot vizsgálni fognak
A Posta minden egyes csomagot ellenőrizni fog (hogy miként azt nem tudtuk meg). Valószínű a csomagon feltüntetett árat és csomag tartalmának értékét fogják összehasonlítani. Így ne várjuk majd, hogy a csomagra ráírt 2 dollár után fogunk majd áfát fizetni, ha annak értéke mondjuk 15 dollár körül mozog.
A Posta az MTI-nek eljuttatott közleményében azt írja, hogy az uniós áfairányelv változása a postára is komoly terhet ró, mivel ez azt jelenti, hogy nem lesz válogatás, hanem minden árutartalmú küldeménynek vámeljárás alá kell kerülnie a megadott időponttól, és ez a változás akár százszorosára is növelheti a napi vámeljárások számát.
A csomagok, akár 4 hónapot is késhetnek
A csomagok július 1.-től óriási mennyiségben fognak feltorlódni a csomagellenőrzés, az áfakezelés és az adatkezelési procedúrák miatt. A Posta közleményében is feltűnik, hogy számítanak kézbesítési késésekre, bár konkrétumokat nem írtak (igaz előre elég nehéz).
Forrásunk szerint:
A fejlesztők és gazdasági vezetők számolnak azzal a ténnyel, hogy 4 hónapot is késhetnek a csomag kézbesítésével. Eddig a kézbesítés, beérkezést követően nagyjából 1-3 hét alatt megtörtént.
A Posta közleményében azt írja, hogy a harmadik országból a küldemények a Nemzetközi Posta Kicserélő Központba érkeznek, itt a szabályok szerint válogatják július elsejéig a küldeményeken jelölt érték szerint. A posta jelentős informatikai fejlesztéssel és logisztikai kapacitásbővítéssel készül a jogszabályi változásra, arra törekedve, hogy a vámeljárási folyamat automatikus és minél gyorsabb legyen.
Újra kérdezünk, talán kapunk részletes választ
A kérdéseinket újra feltettük a Posta Sajtóosztálya felé. Válasz esetén módosítjuk cikkünket.
Hozzászólások
-