A napokban keringtek hírek, miszerint a facebook fizetős lesz, illetve ha nem fizetünk, akkor az adatainkat eladják. Nagyon sok klikkhajhász címmel ellátott adathalmaz gyűlt össze és morzsákból falatoztak, amely kis részét tükrözi valóság – majd jött a rizsa.
Fizetős helyett, fizess a reklámmentességért!
Sokan utálják a reklámokat, Facebookon sem jobb a helyzet, egyesek akár fizetnének is a reklámmentességért. Sheryl Sandberg egy interjúban részletezte a dolgot. Állítása szerint dolgoznak egy olyan funkción, mellyel akár elő lehetne fizetni a facebookra és ezzel reklámmentességet biztosítanak. Viszont, ahogy fogalmazza ez csak terv és még nem tudják, hogy a véglegesítik-e. Ahogy említi ő is inkább az előfizetéses Facebookot használná.
Adatok eladása, felhasználása – Google, Apple és Microsoft is használja. Az nem zavar?
Regisztrációkor elfogadtuk a szerződést. Ebben a szerződésben sok-sok minden szerepel, kis és nagybetűs dolgok. Ebben benne van, hogy az adataidat a Facebook felhasználhatja. A közösségi oldal hirdetési platformja saját, tehát külsős kézbe nem kerül ki. Ők elemzik az érdeklődési körödet és ebből állítják össze a neked legcélszerűbb reklámokat, amit valószínűleg meg is néznél – rá is kattintanál.
Adatvédelem közösségi oldalon? Röviden.
Publikusan így is – úgy is sok mindent osztunk meg. Ha a profilod publikus, akkor az érdeklődési körödet mindenki látni fogja, tehát bárki elemezhet (példa: te rock zenét hallgatsz, azon belül Tankcsapdát, te Sci-Fi-t nézel leginkább, azt is moziba, mert sok „Moziba voltam” bejegyzésed van, stb.. – kutyád, macskád van, mivel vannak róla képeid és bejegyzéseid). Tehát, bárki tudhat rólad. A facebook is ezek szerint elemez, illetve aszerint amire éppen kattintasz vagy megnézel.
Ezen belül persze vannak alapvető privát információk, mint az email cím. A közösségi oldal rejtettként kezeli, de beállítható publikusként is. Ez mind rajtad múlik.
Google, Apple és Microsoft, itt miért nincs botrány?
Főleg a Google-nél. Persze lehet mondani, nincs igazam, de szerintem a legnagyobb és pontosabb elemezést a Google készíti. Tudja, mire keresel nap, mint nap, tudja milyen hirdetésekre kattintasz, tudja milyen videót nézel (YouTube), milyen emailek érkeznek hozzád (Gmail), milyen weboldalakat tekintesz meg (Chrome), stb.. Ebbe bőven bele lehetne folyni, de nem érdemes.
Tehát!
Ebből nem kell botrányt csinálni. Mindenki elemez, Facebook, Google, Twitter, Instagram, teljesen mindegy milyen nagyobb céget, szolgáltatást mondok, azok biztosan. Ők a hirdetésekből gyűjtik be a pénzt, mivel a fejlesztőket és a szervereket fent kell tartani valamiből. Mi ingyen használjuk, ezzel el kell fogadnunk, hogy elemeznek minket a célzott reklámok miatt (tehát nagyobb rátában kattintsanak rá). Amit megosztunk az interneten másokkal az már publikus.
További terjedelmesebb cikkben részletezni fogom ezeket. Kitérek kisebb - nagyobb cégekre, akár szoftverekre is, hogy megértsétek miről van szó.
Ti, hogy álltok az adatvédelemmel?
Hozzászólások
-