Tavaly volt 20 éves a Grand Theft Auto széria így átnézzük, honnan és hova jutott el a bűnöző szimulátor.
A 80-as évek közepén Dave Jones, Russell Kay, Steve Hammond és Mike Daily sokat időzött egy számítógépes clubban, ahol közös szenvedélyüknek hódolva hamar barátságba keveredtek.
A srácok nem csak játszani szerettek, ezért hamarosan kisebb játékok készítését is bevállalták, amikkel kisebb-nagyobb sikereket arattak. A társaság rövid időn belül egy Tarismis nevű fiúval egészült, majd ECMI software néven egy oldalnézetes játék kalapálásába fogtak.
1988-ban a Menace című alkotásukat jól fogadták a játékosok, ezért a srácok, DMA Design néven nekiálltak a következő címnek, ami az akkoriban újdonságnak számító eljárás, a Parrallax Scrolling alkalmazásával igyekezett kitűnni a tömegből. Videó a játékról.
Az 1989-es Blood Money szépen fogyott, de a fiúk tartottak attól, hogy beskatulyázzák őket az oldalra skrollozós shooterek miatt, ezért egy furcsa a Blood Money-ban felbukkanó figura köré kezdtek játékot építeni. Egy kis Gameplay.
Az 1990-ben megjelent Lemmings kasszát robbantott, egy hét alatt közel 100.000 példányt adtak el belőle, ami annak idején kiváló teljesítménynek számított. A mókás mászkáló lények hatalmas sikert hoztak, szépen csilingeltek a pénztárgépek. Készültek a folytatások. Játék közben.
A fiúk a 90-es évek közepén kezdtek ötletelni a Race & Chase című játékon, amiben egy rendőrrel kellett volna bűnözőket hajkurászni.
Nagyjából fél úton kiderült, hogy a koncepció nem akar működni, ráadásul a játékosok sem voltak elragadtatva a kicsit elcsépelt ötlettől. A munkát megszakítva a fejlesztők összeültek, megvitassák a játék sorsát, amikor valaki bedobta: miért ne fordíthatnának a felálláson, azaz miért ne lehetne bűnöző a főhős? További érdekesség, hogy a játékmenet kialakításában egy véletlen programozói baki is közrejátszott, ugyanis a rendőrök túlságosan is agresszívek voltak és ez tetszett meg az alkotóknak. Elmondásuk szerint sokkal királyabb bűnözni és rendőrök elől menekülni.
Hát nem érdemes túlságosan fényezni az 1997-es Grand Theft Auto első része kifejezetten ronda volt.
A felülnézetes játék gyenge animációkat használt. Volt, aki még a PacMan klón jelzőt is rásütötte. Ugyanakkor a játék megvillantott olyan játékelemet, melyet később a tökéletességig políroztak. Minden kocsinak egyedi tulajdonsága volt, kaptunk különböző rádióállomásokat és akkora területet, amit eddig még soha sem. A telefonon érkező utasítások Liberty City, Vice City és San Andreas utcáira szólítottak bennünket, ahol válogatott bűntetteket kellett elkövetni. Tevékenységünket persze a zsaruk sem hagyhatták szó nélkül, így alkalmanként vérmocskos fogócska vette kezdetét a városban. A játékot korlátlan szabadság, elképesztő hangulat és természetesen kisebb botrányok jellemezték és abban mindenki egyetértett, hogy új műfaj született. Az alapjátékhoz bő egy évvel később kiegészítő lemezek is érkeztek. A játék videón.
Az 1999-ben megjelent Grand Theft Auto London 1969 igazság szerint nem sok újdonságot hozott, mindössze meg kellett szokni a bal oldali közlekedést.
Ehhez a kiegészítőhöz pedig ingyenesen érkezett az előzményeket elmesélő London 1961 csomag.
Az expanzió megjelenése után a srácok szinte rögtön bejelentették a második felvonást, de az 1999-ben meg is jelenő Grand Theft Auto 2 elég vegyes érzelmeket váltott ki az egyre népesebb rajongó táborból.
Külsőre szinte semmi nem változott és az animációk sem javultak sokat, ráadásként az alap mehanizmust sem piszkálták meg, csupán két újítás került a rendszerbe. Elsőként megjelentek a színen az egymással rivalizáló csoportok, akik különböző melókat bíztak ránk. Ez új helyzetet teremtett, hiszen az egyik banda szolgálatában a másik ellenségévé váltunk, amit az érintettek heves golyózáporral adtak tudtunkra. Másik újítása pedig a kocsik feljavítása volt, amire erősebb burkolatot, golyószórót és kémeket megszégyenítő apróságokat lehetett szerelni. A játék a rajongók jóvoltából végül nem teljesített rosszul, de kevésbé hagyott mély nyomokat maga után, ráadásul a srácok a cím megjelenését követően levonultak a színről, hogy két év múlva fenekestül felforgassák a játékvilágot. Nézzük meg milyen játék közben.
Na, de ez már egy másik történet, melyet a következő cikkben fogom megismertetni veletek.
Hozzászólások
-