Elkészült a weboldalunk, megérkeznek az első látogatók, de mikor kialakulna végre valami aktivitás, akkor jön a meglepetés: az oldalra érkezők lehet hogy regisztráltak és feltettek egy kérdést, vagy nyitottak egy érdekes témát a fórumban, de a választ már nem látják csak napok, hetek múlva, sőt talán soha, hiszen velünk ellentétekben nem nézik folyamatosan az oldalt. Ekkor felmerülhet a kérdés: Mit is lehet ezzel kezdeni? Természetesen értesíteni kell a felhasználót az új válaszokról, üzenetekről, cikkekről, tartalmakról. De ha nem körültekintéssel használjuk ezeket a funkciókat, akkor az ellenkező hatást érhetjük el, és a felhasználók már szándékosan kerülni fogják a lapunkat. Új cikk sorozatunkkal egy kis segítséget szeretnénk nyújtani: bemutatjuk a legrégibb, szinte minden weboldalon elérhető technikák felhasználóbarát felhasználását, és ízelítőt nyújtunk a legújabb eljárásokból is. Vágjunk is bele!
Első cikkünkben az egyik legősibb értesítési formával ismerkedünk meg. Az email értesítések és hírlevelek ott vannak szinte minden weboldalon, hiszen a legtöbb szerver oldali programozási nyelvben egyszerű elkészíteni, viszont sok helyen még mindig rosszul használják őket, pedig jól elkészíteni csak egy kis idővel tart tovább. Mindenek előtt viszont két részre kell bontsuk az email üzeneteket, méghozzá tartalmuk szerint: Az értesítések azok az üzenetek, amik egy adott felhasználónak szólnak, és egy esemény bekövetkezése után kerülnek elküldésre, általában új válasz vagy privát üzenet esetén. Fontos, hogy ezek az üzenetek szinte azonnal elérkezzenek a felhasználóhoz, és így minél hamarabb elolvashassa a neki szóló üzenetet. A hírlevelek egyszerre, tömegesen, hasonló tartalommal kerülnek elküldésre, melyek általában a legújabb heti vagy havi bejegyzésekből való válogatást tartalmazzák. Hírleveleket hetente maximum egyszer küldjünk, nem szükséges minden új bejegyzésről küldeni üzenetet. Hírleveleket ne küldjünk automatikusan minden regisztrált felhasználónak, csak aki ezt kéri, és nem csak azért, mert különben hamar sok felhasználó szemében spam-ernek fogsz tűnni, hanem azért is, mert az európai unió szabályozása szerint - elméletileg - ez csak így lehetséges!
Mindkét esetben elérhetővé kell tenni a felhasználó számára a leiratkozást, akár a felhasználó beállítási oldalán is, de az emailek alján való leiratkozás linket ekkor sem szabad lefelejteni. Ha valaki az emailben a leiratkozást választja, akkor a megjelenő lapon ne kérdezd meg, hogy biztos-e benne, ne kérd hogy jelentkezzen be, legyen egyből sikeres a leiratkozás, elvégre ezért kattintott a linkre a felhasználó, és ha a weboldalon nem tud leiratkozni akkor a feladót fogja tiltani, ami számodra sem előnyös, hiszen így más típusú üzenetek sem fognak hozzá megérkezni!
Az üzenetek legyenek tömörek, lényegre törőek, ne legyenek egy kisebb weboldalba ágyazva! Természetesen lehet a leveleknek egy kisebb designt csinálni, de vedd figyelembe: Ez egy levelező-programban fog megjelenni, ahol nem a te üzeneted az elsődleges!
Ezeknek a pontoknak a figyelembe vételével, neki is kezdhetünk a megvalósításnak: Mint már írtam, a legtöbb szerver oldali nyelvben egyszerű email üzenetet küldeni, viszont érdemes létrehozni egy email küldés funkciót a HTML-sablonnal, így ha valamit módosítani kell az üzenet alap felépítésén, akkor azt csak egy helyen kell megtenni. Érdemes rendesen letesztelni a küldés funkciót, hogy a nagyobb levelezők közül az összesre kiérkezzen, és jól jelenjen az üzenet - és itt érdemes figyelembe venni a mobilos klienseket is. PHP alatt valahogy így néz ki egy ilyen függvény:
function send_email($email,$title,$content){
$data = '<!DOCTYPE html>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
[...]
</body>
</html>';
mail("$email",
"=?UTF-8?B?".base64_encode($title)."?=",
"$data",
"MIME-Version: 1.0\r\n".
"Content-type: text/html; charset=utf-8\r\n".
"From: Az én weboldalam <küldőcím@honlapom.hu>\r\n".
"Reply-to: válazcim@honlapom.hu\r\n".
"X-Mailer: PHP/" . phpversion()."\n\r"
);
}
Hozzászólások
-