Energiaközlő berendezések a mozgásokat átalakító különféle hajtóművek is. A hajtások olyan kapcsolatot létesítenek két mozgó elem között, amely az összekapcsolt elemek mozgásában különbséget hoz létre. Ez a különbség lehet helyzet vagy irányeltérés, a mozgésjellenzők eltérése, a mozhásfajták (haladó - forgó) megváltoztatása vagy az előbbiek tetszőleges kombinációja.
Több fajta forgó mozgást elvégző eszköz és segégeszköz létezik.
Fogaskerék
A fogaskerék egy tengellyel rendelkező kerék, fogakkal a kerülete mentén. Feladata, hogy egy másik alkalmasan elkészített alkatrészhez csatlakoztatva forgatónyomatékot tudjon átadni egy másik tengelynek, megváltoztatva a mozgás jellemzőit: irányát, szögsebességét, nyomatékát, mozgás jellegét.
Egymáshoz szorított fogazás nélküli kerekek is képesek a súrlódás segítségével nyomatékot átvinni, azonban terhelés esetén csúsznak, ezért kopnak és melegednek. A fogaskerekek csúszásmentesen tudják ugyanezt a feladatot megoldani, nagyobb nyomatékok esetében is.
A fogak geometriai kialakítása igen sokféle lehet, azonban egy feltételt minden fogaskerékhajtásnak teljesítenie kell, nevezetesen, hogy ha a hajtó kerék állandó szögsebességgel forog, akkor a hajtott keréknek is állandó szögsebességgel kell forognia.
Fogazott hajtások típusai:
- Homlokfogaskerék (Hengeres fogaskerék palástján kialakítva a fogak.)
- Fogasléc (Végtelen nagy átmérőjű fogaskerék)
- Kúpkerék (Csonka kúp alakú kerék, melynek a palástján vannak a fogak.)
- Csavarkerékpár (Hengeres ferde fogú kerekek, kitérő tengellyel.)
- Hipoid kerékpár (Kúpkerekek csavarvonal vezetésű fogakkal.)
- Csigahajtás (Csiga és csigakerék kitérő tengelyek közötti hajtást valósít meg.)
Fogaskerék profilok:
- Ciklois profil: Egyenes fogazású homlokfogaskerekek tengelye párhuzamos, fogaik alkotóirányúak. A hajtó kerék fordulatszáma esetén a hajtott kerék fordulatszáma is állandó. Előnyük, hogy kis fogszámmal is gyárthatók, így kis helyen nagy áttétel valósítható meg. Hátránya, hogy gyártása drága.
- Evolvens profil: Nagyobb terhelésnek és gyors forgásnak kitehető. Előnyök: Tengelytávolságok tartására nem érzékeny, könnyen szabványosítható és olcsó a gyártása. Az evolvens fogazathoz illeszkedő fogasléc fogai egyenesekkel határoltak (trapéz alakúak).
Ferdefogú fogaskerék: Előnyök: Simább kapcsolódás, nyugodtabb járás, szilárdsági előny. Hátrány: A ferde fogak miatt a hajtásból nemcsak sugárirányú erő terheli a csapágyakat, hanem tengelyirányú erő is. Tengelye általában párhuzamos, de van, ahol a tengelyek szöget zárnak be.
Nyíl fogazás: Egy fogaskerék hengerpalástjába egymással szemben két ferde fogazatot munkálnak. Előny: nem keletkeznek tengelyirányú erők. Hátrány: Előállítása jelentősen drága.
Kúpfogaskerekek: Kúpkerekekkel mindig egy síkban levő, de szöget bezáró tengelyek között létesítenek kapcsolatot.
Fogaskerék részei: Fejkör (df), Osztókör (do), Lábkör (dl) (Egyéb: z=fogszám, i=áttétel, x=tengelytávolság)
Fogmagasság: m + 7/6m
do = m*z, df = m*(z + 2), dl = m*(z-7/6*2), i=z1/z2, x= (do1 + do2)/2
Szíjhajtás
A szíjhajtás a forgó tengelyek közötti energiaátvitel egy módja. A forgó mozgást és a nyomatékot a szíj általában súrlódás segítségével viszi át. A szíjhajtásoknál mindig fellép kisméretű látszólagos csúszás (szlip), mely átvitt nyomatékkal nő.
Előnyük:
- Túlterhelés esetén megcsúsznak és ezzel a kapcsolódó gépeket védik törés ellen
- Igénytelen üzemű, könnyen gyártható és szerelhető energiaátvitelt nyújtanak
- Rezgéscsökkentő hatásuk is van, karbantartásuk egyszerű, kenést nem igényelnek
- Üzeme csendes, nyugodt, jó hatásfokkal dolgozik (90-98%)
Szíjhajtás fajtái:
- Lapos szíj: Könnyen megvalósítható az áttétel változtatása és a fokozatmentes hajtás. Anyaga műszállal vagy acélhuzallal erősített gumi. A cél az, hogy a súrlódási erő minél nagyobb legyen a tárcsa és a szíj között, tömege pedig minél kisebb legyen. Sokszor szíjfeszítő görgőket is alkalmazni kell, mivel jelentős erővel meg kell feszíteni ahhoz, hogy elegendő súrlódás ébredjen a kívánt nyomaték átviteléhez.
- Hengeres szíj: Kis nyomatékok átvitelére használják
- Ékszíj: Textilerősítésű gumiból szabványos hosszúságra végtelenített alakba vulkanizálva készülnek. Normális erő mellett sem nő nagyon a tengelyt terhelő erő. A súrlódási erő a szokásos érték háromszorosára növekszik az ékszíj alkalmazásával.
- Bordásszíj: Fogazott a szelvénye, több, egymással párhuzamos ékszíjként működik.
- Fogas szíj: Belső égésű motorok szelepeit működtető vezérműtengelyek hajtásához használják. Pontos szinkronhajtást tesznek lehetővé, megtartva az ékszíjhajtás számos előnyét. Kenőolajjal szemben ellenálló kell, legyen. Hátránya a költséges előállítás és az, hogy fogazott tárcsákat kell hozzájuk beépíteni, viszont ezek nem védenek túlterhelés ellen.
Lánchajtás
A lánchajtás két párhuzamos tengely közötti energiaátvitelt teszi lehetővé. A két tengelyre lánckerék van szerelve, melyeknek fogaiba alkalmasan készített lánc illeszkedik, a nyomatékátvitel a lánc segítségével történik.
Fajtáik: csapos, hüvelyes, görgős, szemes
A szemeslánc hajtóláncként való használata megoldható, de zajossága, egyenlőtlen üzeme és bonyolult gyárthatósága miatt ritkán alkalmazzák. A láncot általában terhek felemelésére használják vagy egyszerű, korlátozott távolságokra való mozgatásra. Vannak, olyan lánckerekek melyekben teljesítményátadás nem történik, csak a lánc feszesen tartása céljából építik be a rendszerbe (láncfeszítő görgők). Ha a hajtó és hajtott kerék fogszáma eltérő, a lánckerekek szögsebessége és fordulatszáma a fogszámokkal fordítva arányos. A lánchajtással forgómozgást lehet átvinni, nagy áttétellel és csúszásmentesen. A hatásfok megfelelő kenés esetén 97-98%, hüvelyes láncoknál 94-96%. A lánc hosszú élettartamú, üzembiztos hajtást valósít meg.
Előny: Melegre, nedvességre érzéketlen. Nem csúszik, tehát nincs szlip. Kis előfeszítés szükséges. Olcsó, karbantartása egyszerű.
Hátrány: kis fogszámú hajtókeréknél a láncsebesség nem egyenletes, emiatt dinamikus hatások érik a hajtó és a hajtott gépet.
Dörzshajtás
Kisebb teljesítmények egyik forgó tengelyről a másikra való átvitelére szolgál a dörzshajtás. Két tengelyre egy-egy hengeres tárcsát erősítenek, majd palástjukat egymáshoz szorítva a súrlódás segítségével a forgó mozgás és a nyomaték átvihető a másik tengelyre. Dörzshajtással könnyű fokozatnélküli hajtóműveket készíteni. A dörzstárcsákat azért készítik nagy keménységű anyagokból, mert a megvalósított kivitelű hajtóművek dörzstárcsái csak egy meghatározott sugáron gördülnek le csúszásmentesen, azonban mindig van olyan részük, ahol folyamatos csúszás lép fel.
Hátránya, hogy kisebb a hatásfoka, mint egy hasonló célokra készített fogaskerekes hajtóművek, illetve nem használható kinematikai hajtásoknál (pl: óraszerkezeteknél).
A hatásfok az alkalmazott anyagoktól is függ:
- Sima tárcsás dörzshajtómű: 90-93%
- Ékhornyos kivitel: 88-90%
Csigahajtás
A csigahajtás az egymásra merőleges két tengely közötti fogazott hajtás egyik fajtája.
Fajtái:
- Konvolut csiga: homlokmetszete hurkolt evolvens
- Arkhimédészi csiga: hegyes evolvens
A csigahajtást általában nagy áttételek esetén használják. Gyakran építenek fogaskerék előtét-hajtással egybeépített csigahajtásokat is. A csigahajtóművek nagy terhelésre is viszonylag kis méreteket tesznek lehetővé. A csigahajtás sok esetben önzáró.
Önzáró: Ha a hajtómotor leáll és a tengely terhelés alatt marad, a hajtott tengely a súrlódási viszonyok miatt nem tud visszafelé hajtani. A csigahajtóművek terhelhetőségét a folyamatos üzemben általában nem a szilárdsági, hanem a melegedési viszonyok korlátozzák. Mivel a csiga és a csigakerék között folyamatos csúszás lép fel, a két felület közötti súrlódás jelentős veszteséget okoz.
A csigahajtóművek hatásfoka függ:
- az áttételtől
- a csiga és a csigakerék fogazatának geometriai kialakításától
- a súrlódó felületeknél alkalmazott anyagminőségektől
- az érintkező felületek érdességétől
- a kenés módjától
Tengelykapcsolók
Az erőátviteli és mozgás átalakító rendszerek kinematikai láncolatában a forgatónyomaték továbbítására alkalmas szerkezeteket tengelykapcsolóknak nevezzük. A tengelykapcsolók feladata a forgó- vagy lengőmozgást végző tengelyek összekapcsolása nyomaték átvitele céljából. A tengelykapcsolók segítségével általában erőgépekről (motorokról) munkagépekre (pl. szivattyúra, szerszámgépre) visznek át forgatónyomatékot.
Mechanikus tengelykapcsolók
- Nem oldható tengelykapcsolók: merev, mozgó, hajlékony, rugalmas.
- Oldható tengelykapcsolók: alakzáró, erőzáró.
Különleges tengelykapcsolók
- biztonsági,
- folyadéknyomásos
- elektromágneses
Csoportosítása:
- merev tengelykapcsolók: héjas, karimás, tárcsás
- kiegyenlítő tengelykapcsolók: rugalmatlan, rugalmas
- oldható tengelykapcsolók csoportosítása:
- működtetés szerint (külső, fordulatszám, nyomaték)
- összezárás szerint (alakkal záró, erővel záró)
- kapcsolóerő szerint (mechanikus, hidraulikus, pneumatikos, elektromágneses)
- tárcsák száma szerint (egy, többtárcsás)
- biztonsági és csúszó tengelykapcsolók
- különleges tengelykapcsolók
Oldható tengelykapcsolók: Segítségükkel a tengelyek közötti kapcsolat létrehozható illetve megszüntethető. Belsőégésű motorok üzemi tulajdonsága, hogy terhelés alatt nem indíthatók, ezért indítás alatt a motort le kell kapcsolni a hajtásláncról. Ezek a motorok csak viszonylag kis fordulatszám tartományban működnek kifogástalanul és gazdaságosan, ezért sebességváltót alkalmaznak, a sebességváltás közben szintén szükség van a tengelyek szétválasztására.
Körmös: üzem közben a tengelyek kapcsolata megszakítható, de a bekapcsolást csak álló helyzetben lehet elvégezni.
Hidrodinamikus: lökésmentes, sima gyorsítást biztosít. Ezen típusú tengelykapcsolók legfőbb feladata a lágyindítás biztosítása.
- Csökkenti a működés közbeni lökésszerű terheléseket és a vibrációt.
- Csökkenti a villanymotor indítóáramát.
- A behajtó és kihajtó nyomaték nagysága egyforma.
Tisztán hidrodinamikus erőátvitel, tehát mechanikus érintkezés nincs az egység hajtó és hajtott oldala között.
Gépszerkesztésnél, az alkalmazott tengelykapcsoló kiválasztásánál figyelembe veendő fizikai adatok:
- Átvihető forgatónyomaték
- Maximális fordulatszám
- Szlip (csúszás) a hajtó és hajtott oldali fordulatszám különbség és ennek nyomaték és fordulatszámfüggése
- Átvitel homokineticitása (szöghelyzettől függő szögsebesség-átviteli karakterisztika)
- Egytengelyűség és szöghiba tűrés
- Csavaró lengés- és rezgésátviteli jellemzők
Hozzászólások
-