Jövő év januárjától jelenhetnek meg a budapesti tömegközlekedésben az elektronikus jegy- és bérletrendszer (RIGO). Az első készülékek idén áprilisban készülnek el, az engedélyezést és tesztelést követően a beléptető rendszer első kapuit júniusban kezdik telepíteni – tudta meg a Népszava a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A rendszert a próbák után „élesben” 2018 elejétől fokozatosan indítják el.
A Mobilfizetési Zrt. elvileg ezekben a napokban fejezi be a kártyák személyre szabását, ami a regisztráció tesztelésének fontos eleme. Ezután jön annak kipróbálása, hogy a rendszer hiba nélkül érzékeli-e a kártyák érvényességét, jól működik-e az egyéni számla feltöltése és a pénz felhasználása, majd végül a működés teljes folyamatát végigpróbálják – tájékoztatta a Népszavát a cég kommunikációs központja.
Az elektronikus jegyrendszer Budapesten történő bevezetése egyébként egy kisebb csúszásban van: Az eredeti tervek alapján 2004-ben másfél évvel későbbre, tehát 2006-ra ígérték, viszont ez a terv nem valósult meg. Azóta szinte minden évben lehet hallani az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről, de most végre úgy tűnik, tényleg megvalósul mindez - még akkor is, ha egy rövidebb, 12 éves csúszás bele is csúszott a rendszer elkészítésébe és élesítésébe.
A BKK a Népszavának a rendszer áttervezésével magyarázta a legutóbbi csúszást, amire azért volt szükség, mert először nem vették figyelembe az elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) megjelenését, nem számoltak a HÉV és az agglomerációs autóbuszok államnak történő átadásával és a közlekedési kártyákkal kapcsolatos jogszabályok változásaival.
Mit is tud a RIGO?
Bérletet használók számára a mostani, papíralapú igazolványt egy megszemélyesített (azaz a felhasználó nevével és fényképével ellátott) közlekedési kártya váltja fel - derül ki a BKK által a RIGO számára létrehozott weblapról. A már ismert bérlettípusok továbbra is megmaradnak (teljes árú, tanuló / nyugdíjas, illetve havi, féléves, éves stb.), és továbbra is korlátlan utazást tesznek lehetővé az érvényességi területen belül. Jeggyel utazók számára ugyanakkor nagyobb és sokak által régóta várt változásra kell számítani, mivel az eddig megszokott, a felszállások számán alapuló jegyeket (pl. vonaljegy, átszállójegy stb.) felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (pl. 60 perc) korlátlan számú átszállást és utazást tesz lehetővé Budapesten belül.
A jegyek, bérletek érvényesítésének módja megváltozik, hiszen a metró- és a kiemelt HÉV-állomások automatikusan működő be- és kiléptetőkapukkal lesznek lezárva. A kapukon így kizárólag azok juthatnak át, akik érvényes közlekedési kártyával és érvényes nyilvántartott termékkel (pl. bérlet) rendelkeznek.
A metrónál belépéskor a kapukba épített érvényesítő készülékhez kell érinteni a kártyát, és amennyiben az érvényes, a kapu kinyílik.
Az autóbuszokon, a villamosokon és a trolikon is megváltozik az érvényesítés módja: ezeken a járműveken a kártyát szintén a fedélzetre telepített érvényesítőkészülékhez kell majd érinteni ezzel igazolva az utazási jogosultságot.
Képek: rigo.bkk.hu
Hozzászólások
-