1. Főoldal
  2. Cikkek
  3. Blog
  4. Facebook Marketplace történetek #1: Amikor nem számít a vevő

Facebook Marketplace történetek #1: Amikor nem számít a vevő

Blog

Ez az első Facebook Marketplace történetek cikksorozat, amely azért jött létre, hogy bemutassak nektek pár történetet. A cikkek mindegyike valós történeten alapul és általában nagy csalódással jár(t), pontosabban, nem azt kaptam amire számítottam vagy éppen nem úgy, olyan formában. A cikksorozatot pedig az átverés megelőzésére szánom, illetve néhány fontos jelre – amire figyelni kell vásárláskor.

Kezdetek

Apu már rég szeretett volna egy normális fényképezőt, lehetőleg minél kisebb méretben, amivel bármit meg tudja örökíteni jó minőségben. Legyen az nyári kirándulás, karácsony, szülinapok stb. Szerette volna 15-20 ezerből megúszni.

Jött a gondolkozás részemről. DSLR vagy Kompakt? Összeírtam az előnyöket és hátrányokat, majd arra jutottam, hogy ha találok megfelelő áron egy nekem korábban már jól bevált Lumia 950 vagy 950 XL-t, akkor az számára egy tökéletes választás lesz. Elsősorban kicsi a mérete, viszonylag elmegy egy teljes napos fotózást, jó minőségű képet készít és könnyedén fel tudja másolni a számítógépre, illetve akár telefonon helyből tudja szerkeszteni. Nem utolsó szempont a 4k 30fps és full-hd 60fps videórögzítés, stabilizátorral.

A Facebook Marketplace

Az ötlet jónak tűnt, így bele is vágtam a keresésbe. Nem kapkodtam el, próbáltam résen lenni. A Facebook Marketplace megbízhatónak látszott, ott kezdtem a keresgélést. Találtam egyet, ami jó ajánlatnak tűnt. Jófogáson félreraktam, mivel elég drágán (25-30e Ft fölött) mentek rajt a készülékek.

Egy „Rita” (Sopron) nevezetű hölgyre írtam, aki 20.000 Forintért hirdetette a használt Lumia 950 telefonját, minden tartozékával, illetve „szép állapotban”. Örültem neki, mert ez az ár viszonylag reális. Elsősorban azért, mert tudtuk, hogy a Messenger és Facebook app megszűnik pár napon belül. Tehát nagyjából mindenki a Microsoft Edge böngészőre lesz rászorulva. Másrészt tényleg csak fotózásra, illetve ha minden kötél szakad másodlagos telefonnak való használatra szolgálhat.

Sajnos linkelni nem tudom a hirdetést, mert nem eladottként jelölte meg az illető, hanem törölte azt.

Kérdések

Pár napot csücsültem a dolgon, addig kértem információkat:

  • Fólia van/volt –e rajta?
  • Sérülés egyéb probléma?
  • Válasz: „Nincs, szép állapotú”. „Hibátlan”.
  • Csomagküldés?

Kérdeztem a csomagküldéses megoldás, lehetőleg postán maradóra (mert nem minden esetben vagyok itthon átvenni a csomagot és a posta az egyik legegyszerűbb módja a dolognak. Nem utolsó sorban az ár is elég korrekt, kb 1200-1500ft, ha előre utalod a pénzt).

Az eladó hölgy a következőt írta: „Szomszédom sprinter futár utánvéttel megoldható. 1000-1500 forintra kijön a szállítás utánvéttel.”.

Ennek örültem, mert lehetőleg hamarabb ideérhet és megbízhatóbb egy szomszéd, mint egy ismeretlen személy. Viszont előre utalást nem szeretett volna, csak utánvét, aminek úgyszint örültem.

Megadtam az elérhetőségem, címem, amit ilyenkor csomagfeladáskor szokás. A hölgy feladta a csomagot, kaptam róla szelvényt.

Első meglepetés

Kicsit fentem a fogam. A szelvényen 22.000 forint szerepelt, közben 1000-1500 forintos szállításról írt nekem. Jó, az 500 forint ide vagy oda, érkezzen meg épségben.

Megérkezett a várta várt NAGYÉRDEMŰ

Eltelt 2 nap. A csomag megérkezett. Nagyon örültem, már majdnem meséltem apunak, hogy van egy meglepi, remélem örülni fog. Jobb, hogy nem tettem.

Kibontottam. A kijelzőn látszottak mélyebb karcok, oldalt elfordítva pedig a hajszálkarcok is. Igazából talán nem is lenne nagy probléma, de a hátlap egész egyszerűen törött volt két helyen. No meg a durva kopások. A törés az USB Type-c fölött és a bekapcsoló gomb mellett helyezkedett el.

Na meg a töltő vége? El volt hajolva, alig megy bele a C-s aljzatba. A dobozba nem voltak darabok, így nem szállítás közben tört el a hátlap és a töltő.

Vizsgáljuk meg

Bekapcsoltam a készüléket. Első kör mindig alaphelyzetbe állítani a telefont, bármit is csinálok vele.  Megtörtént. Mindenképp töltőről tettem ezt meg. Nagy szerencsém volt, hiszen az akkumulátor is olyan szinten gyengének bizonyult, egy fényképezést vagy komolyabb frissítésletöltést/telepítést nem bírt ki. Igénybevételnél fogta magát és kikapcsolt. Például: Kameránál egy kép elkészítésénél is. Kiszedve az akkumulátort, picit púpos volt.

Másik: a kamera. Rossz volt a fókusz. Azaz meg volt ragadva egy adott pozícióban a lencsefókusz. Na ilyenkor már az ereim majdnem elpattantak, nem tudtam ezt mire vélni, miközben azt a választ kaptam, hogy hibátlan és szép. Sajnos egyik sem volt igaz.

Hátlapról a törések:

Elég gáz, mivel amire vásároltam, arra nem volt jó a készülék.

Nézzük: mi történik, ha írok neki?

Bemásolom a beszélgetést. Lehet így egyszerűbb, majd részletezem.

Én (vevő): „Szia, megkaptam a telefont. Viszont lenne pár olyan probléma, amiről nem kaptam tájékoztatás. Az akkuval van gond, mert ha megnyitom a kamerát kB 1 perc és kikapcsol, hiába van feltöltve. A kamera nem tud fókuszálni, illetve a hátlap elég rendesen törött. Üdv, Zoltán”

Válasz (eladó): „Szia ez a telefon a fiame volt kb egy éve a fiókban van biztos nem volt eltorve a hátlap mert én szétszedték mielőtt feladtam ki védtem belőle a micro kártyát . Az aksiàt azt nem tudom én csak feltöltöttem nálunk még működött de ha nem tetszik küld vissza. Amúgy sem ilyen infót nem kértél a telóról én senkit nem akarok becsapni . De egy biztos hogy nem volt eltörve az már akkor te voltál sajnálom. Azt azért tisztázzuk hogy használt telefonról van szó nem ujról!”

Én (vevő): „Szerintem el volt törve, kerestem dobozba a darabokat de nem találtam semmit. Hátlap csere megoldja. Azt tudom, hogy használt - de egy kamera fókusz hiba elég nagy probléma, arról viszont nem láttam semmit, hogy egy évig fiókban állt, mert az tud problémát okozni. Holnap beviszem a Nokia Care-be bevizsgáltatni, ha 3-5 ezer forintból meguszom, akkor marad.”

Akkor most hol tartunk?

Nagyjából ennyi, de ha a hirdetés képét elmentettem volna, ott is jól látható (rendesen beleközelítve a képbe), hogy törött volt az USB-c aljzat felett, csak olyan szögből próbálták meg fotózni, hogy ez ne látszódjon. Kérdésre terelt, miszerint nála még hibátlan volt és én törtem el. Jó vicc. De hibádzik a dolog: egyrészt a fiáé volt, valószínűleg a hibákról sem tájékoztatta „kedves” anyukát. No meg egy évig csak a fiókban járt, valószínűleg kikapcsolva. Ez elég sokat ront a telefon minőségén és helyzetén. Utólag jobb okosnak lenni és leírni hol, merre járt a készülék, na meg amiről kedves anyuka még tudott.

Nem akartam szórakozni a visszaküldéssel (később írom miért). Elmentem egy közeli szervízbe és kaptam árajánlatot a javításra.

Húh, ez kemény. Elküldtem a hölgynek, illetve azt is, amit nekem mondtak helyben a szervízben, miszerint a törés és ezek a hibák rég óta fent állhatnak, tehát nem újkeletű problémáról van szó.

A következő reakció érkezett tőle: „És most mit csináljak vele?

Majd írta: küldjem el neki postán (saját fuvarköltségemre) és Ő visszautalja a telefon árát, miután a csomag megérkezett hozzá. Külön hozzátette, hogy utánvéttel semmiképp, illetve csak postám maradó legyen.

Most mi legyen?

Gondolkoztam. Nem küldtem vissza neki, mivel számos rizikófaktora van a dolognak. Mi az, hogy majd utólag visszautalja a pénzt, ha megjött. Ne küldjem vissza neki utánvéttel?! A fuvarköltséget se vállalja fel, mikor Ő hibázott ezzel kapcsolatban.

Tehát maradt a saját kezűleg történő javítás vagy szerviz.

Javítás, egyénileg?

Nem bonyolult. Nekem a kamera működése, az akkumulátor és a hátlap volt a lényeg.

  • Akkumulátort (gyári): 4990 Ft
  • Mozo (hivatalos MS partner) Piros, aluminium kerettel: 3290 Ft
  • Kamera: 4490 Ft
  • Fólia (9H): 590 Ft

Az akkumulátor és a hátlapcsere nem bonyolult, ez a két folyamat simán megoldható. A kamera egy kicsit másképp működik. Én szerencsére abban a cipőben jártam, hogy korábban már csináltam ilyet és nem újkeletű a dolog. A kamera cseréje nagyjából 15percet vett igénybe. Lássunk csodát, nagyjából 13.360 forintot még pluszba költeni kellett rá, így összesen 35.360 forintra jöttem ki.

Végeredmény

Minden működik patikául. A telefon kijelzője kapott egy "ragasztó zselét" a fólia alá, így jóval kevésbé látszanak a karcok. A képek pedig magukért beszélnek. Igaz a fóliázás széleken nem 100%-os, de itthon minőségi fóliát már nem lehet hozzá kapni, így maradt a kínai.

Konklúzió

Távolabbról vásárolni? Nem ajánlom senkinek, kivétel, ha az illető megbízható, esetleg érkezett róla „jó” értékelés (Pl: hardveraprón van ilyen lehetőség).

Megnézés nélkül telefont vásárolni? Nem ajánlott. Érdemes előtte tesztelni. Az akkumulátor hiba kiszűrhető úgy, hogy a készülékkel vakuval egymás után egyszerre készítünk 10db képet és eközben nem kapcsol ki, akkor az akkumulátorral valószínűleg (nagy eséllyel) nincs probléma.

Tervezem az ilyen élményemről a további cikkeket, illetve arról, hogy használt cikk vásárlásakor (legyen telefon, táblagép, laptop, pc, stb) mit érdemes megnézni. Én mindenkinek azt ajánlom, hogy lehetőleg helyben vásároljon. Próbálja ki mielőtt azt átveszi, mert később reklamálni elég nehéz, sőt szerintem lehetetlen. A fogyasztóvédelemhez vagy rendőrségre hiába mész 5-20 ezer forintos tétel miatt, egyszerűen nem foglalkoznak vele.

Ha neked is van egy hasonló (rossz tapasztalattal rendelkező) történeted, amellyel esetleg tudnál segíteni másokon, küld el nekünk az info[kukac]into[pont]hu email címre és mi publikáljuk!

bykewix profilképe
Polgár Zoltán @bykewix +864 .NetDEV, PHP Engineer, Designer.
4 hozzászólás
Hozzászóláshoz jelentkezz be vagy Regisztrálj!
Nos igen.. Én is így jártam egy iPad-el, amit a fiamnak szerettem volna.. Patika állapot.. Mire megérkezett, egy leharcolt sz@rt kaptam. Így vettem neki egy újat a Media-ban.. Én hülye, soha többet FB Marketplace...
2019.07.24 13:11
Megértelek. Sajnos távolról "rendelni" itthon merész dolog. Én legtöbb esetben mindig megbízok az eladóban, de sokan visszaélnek ezzel. Sőt. Jófogáson is van ilyen és hiába létezik a háztól házig szolgáltatás, meg vevővédelem - vevői jogok. Nagyjából teljesen mindegy miután átvetted a csomagod. Ráadásul nem új termék, így te helyben nem bonthatod ki vásárlás előtt, hogy felülvizsgáld.
Igazából FB marketplace használható. Lehetőleg közelben kell vásárolni személyesen.
2019.07.24 17:19
Kell egy megbízható "védelmi vonal" a vevő és az eladó közé. Pl PayPal vagy Ebay. Ha valami baj van, akkor meg lehet reklamálni, és jó eséllyel vissza kapod a pénzedet.
2019.07.25 12:40
Akár, de a Paypal ilyenért annyit levon, el nem tudod képzelni. Most ha te eladnál egy 20ezer forint értékű X dolgot, ami kb annyit is ér, akkor neked kb 25-30 ezerért kell árulnod, hogy megkapd azt a pénzt. Ebben ráadásul nincs benne a "fuvardíj". Tehát az X termék ára 1,5x nőtt ebben az esetben.
2019.07.28 15:06