Értesítés, hogy le ne maradj semmiről! Iratkozz fel és értesülj azonnal a legfrisebb tartalmakról! Nálunk te döntöd el, miről kérsz értesítést! Feliratkozok Többet szeretnék megtudni
Hírek

Akadozva indul a kötelező erős ügyfél-hitelesítés a bankkártyás fizetéseknél

Mától kötelező az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása az internetes bankkártyás fizetéseknél - Ez azt jelenti, hogy a bankkártya adatok most már nem elegendőek az online fizetésekhez.
Úgy tűnik nem sikerült minden banknak és kereskedőnek felkészülnie a változásra.

 

Az Európai Unióban, így Magyarországon is 2019. szeptember 14-én hatályba lépett a második pénzforgalmi irányelv, a PSD2 szabályozása. Ez a szabályozás 2021. január 1-ével megköveteli az online fizetéseknél az erős ügyfél-hitelesítés meglétét.

Ez azt jelenti, hogy a bankkártya adatok most már nem elegendőek az EU-n belüli online fizetésekhez, és a pénzintézeteknek még egy módon meg kell arról győződniük, hogy a fizetést ténylegesen a bankkártya tulajdonosa indította-e. Ez általában mobilon való értesítésben való jóváhagyást, vagy egy SMS-ben kapott kód megadását jelenti, de bizonyos esetekben - például rendszeres fizetések esetén, mint amilyen egy havidíj rendszeres levonása - ez a hitelesítés automatikusan, a bankkártya tulajdonos közreműködése nélkül végre megy.

Információink és tapasztalataink szerint viszont úgy tűnik, nem sikerült tökéletesen a január 1-i átállás: sokak sikertelenül próbálják bankkártyájukat online fizetésre használni - úgy tudjuk, hogy több magyar banknál is akadozik a kártyás fizetés.

Az egyik nagy magyar kártyaelfogadó-rendszer, a Barion fejlesztői Facebook oldalán többen is panaszkodnak arra, hogy webáruházaikban nem minden vásárlónak sikerül a kártyás fizetés.

A Revolut üzenetben figyelmeztette a felhasználóit arra, hogy nem minden weboldal készült fel a változásra:

Az Európa-szerte hatályba lépő új rendeletek miatt bizonyos típusú internetes fizetéseknél további biztonsági réteget (3D Secure (3DS)) kell alkalmazni.

Nem minden kereskedő engedélyezte azonban ezt a funkciót a webhelyén. Ez azt jelenti, hogy bizonyos fizetéseket nem dolgozhatunk fel ezeknél a kereskedőknél, és kötelességünk lesz elutasítani őket.

Úgy gondoljuk, hogy ez a tranzakciók kevesebb mint 1%-ánál fog előfordulni, mivel a legtöbb kereskedő fel van készülve a változásra. Tudjuk, hogy frusztráló, amikor megpróbálsz fizetni, és nem sikerül, ezért szeretnénk, ha tudnád, hogy mi minden tőlünk telhetőt megteszünk a folyamat zökkenőmentessé tétele érdekében.

Ha mégis ilyen helyzetben találod magad, próbáld meg felosztani a kosarad tartalmát több kisebb fizetésre (az egyes fizetések értéke ne haladja meg a 250 EUR-t vagy azzal egyenértékű összeget), mivel így kisebb a valószínűsége, hogy nem sikerül a fizetés.

Az Erste bank arra figyelmeztet, hogy egyes tranzakciók jóváhagyásához nem elég a felhasználónév és a jelszó, a bankoknak még egy módon meg kell győződniük arról, hogy valóban az ügyfelük kívánja használni a szolgáltatást.
Erre a mobiltelefont használják a pénzintézetek: az Erste push üzenetet küld ügyfelei MobilBankjába, illetve SMS-kódot azoknak, akik még nem töltötték le az ingyenes applikációt. Az erős ügyfélhitelesítést kötelező alkalmazni jövő januártól az Európai Unión belül az internetes vásárlások, fizetések esetében is. Ezért, ha az azonosítás nem jár sikerrel vagy nem történik meg, a bank elutasíthatja a tranzakció végrehajtását - tették hozzá.

A MÁV-Start arra figyelmeztetett, hogy a változás az online vonatjegyet vásárló utasokat érint.

Ennek következtében minden jegyvásárláskor a fizetésnél plusz lépéseket kell tenni a tranzakció biztonsága érdekében, így a fizetési folyamat lassulhat és körülményesebbé válhat.

Kiemelték, hogy az egyes bankoknál vagy kártyakibocsátóknál más-más azonosítási lépések szükségesek. A MÁV-Start és pénzügyi szolgáltatója, a Simple felkészült a változásra, azonban előfordulhat, hogy akár banki, akár felhasználói oldalon egyéb beállítások is szükségesek.

Mindezek miatt a vasúttársaság kéri, hogy a mobiltelefonos vagy internetes vásárlás előtt az utasok ellenőrizzék, hogy a bank vagy a kártya kibocsátója teljesíti-e az új uniós irányelvet. Előfordulhat, hogy az adott banknál a fizetési folyamathoz további alkalmazás telepítése is szükséges, illetve bankokkal való adategyeztetésnél a helyes telefonszám megadása is. Ezen felül tanácsolták, hogy célszerű meggyőződni arról is, hogy a MÁV alkalmazás legfrissebb verzióját használja-e a telefon, mert a régebbi verziók nem feltétlenül tudják végrehajtani az erős ügyfélhitelesítéssel járó tranzakciót.

Nem biztos hogy a bank vagy a webáruház a hibás

A bankkártyájukat online fizetésre használóknak érdemes figyelni arra, hogy lehet hogy nekik is módosítaniuk kellett egyes beállításokat a bankjuk vagy pénzintézetük rendszerében, sok esetben például egy PIN-kódot, vagy az SMS értesítésekhez tartozó telefonszámot kell megadni ahhoz, hogy az online fizetések továbbra is működhessenek. Akik ezt eddig elmulasztották, azok mától a hiányzó beállítások elvégzéséig az EU-n belül nem fognak tudni kártyával fizetni. 

Oszd meg másokkal is:
vmarci21 profilképe
Veszter Márton @vmarci21 Weblap fejlesztő, az IntoMedia tagja. PHP, JavaScript és MySql témák mellett érdekli a Windows, Linux disztribúciók, Android fejlődése, az IT biztonság, és az újdonságokat felmutató IT termékek.
Hozzászólások -
Vendég profilképe Vendég
{{comment.dateWrite}} Válasz
Válasz {{answer.dateWrite}}