Bizonyára mindannyian hallhattunk már a botrányokról, mely a Facebook adatvédelmi politikája körül forogtak. A közösségi hálózatok mára már nem a közösségre fektetik a hangsúlyt, hanem arra, hogy minél több pénzt tudjanak nyerni a felhasználók személyes adataiból. Legalábbis ezt állítja Joel Fernández, egy olyan közösségi hálózat ötletének megalkotója, mely nagy hangsúlyt fektet a felhasználók adatainak biztonságára. Bemutatkozik az Openbook. Egy európai csapat válasza a közösségi óriások adatfelhasználását tekintően.
Miben más az Openbook?
Az Openbook abban más, mint vetélytársai, hogy teljesen más célokra fordítja a figyelmet. Számukra nem az fontos, hogy mennyi pénzt tudnak felhalmozni személyes adatokból, hanem az, hogy felhasználóik jól és biztonságban érezzék magukat az online közösségben. Egyik legfontosabb tényezője, hogy a felhasználók személyes adatai teljes biztonságban vannak, nincs adatgyűjtés a reklámok személyre szabásához, mivelhogy a platform teljesen reklámmentes. A projekt fejlesztésén a PGP (Pretty Good Privacy) titkosítási protokoll atyja, Philip Zimmermann is részt vesz, ami egy újabb pluszt jelent biztonsági szempontból.
“Oké, ez mind szép és jó, nincsenek idegesítő reklámok, előugró ablakok, nem lopják az adataimat, de miből fog a cég pénzt keresni?” - állhat fenn az olvasókban a kérdés, erre viszont nagyon egyszerű a válasz. A cég egy online webáruházat szeretne indítani, ahol más cégek, de ugyanúgy magánszemélyek is nyíltan eladhatnak bármit, az eladások egy kisebb része pedig az Openbook felé fog menni. A cég a bevétel 30%-át pedig jótékony célokra használja fel.
“Hmm… Rendben, de egy cég mondhat bármit, még akkor is ha nem állják a szavukat.” - jöhet az olvasó újabb kérdése. Ha eddig az ötlet nagyon jól hangzik, még csak most jön a java! A közösségi hálózat teljesen nyílt forráskódú, ami azt jelenti, hogy bárki elérheti, átnézheti, illetve jobbá teheti a weboldal forráskódját. A közösségi oldal (jelenleg) egy Django (Python alapú web-keretrendszer) alkalmazás, mely Vue-t (JavaScript keretrendszer) használ a felhasználói felülethez.
Közösségi szempontból az Openbook egy másik jellegzetessége, hogy azt ígéri, kevesebb olyan értesítés lesz, mely megzaklatná a felhasználót a mindennapi tevékenységek végzésében.
Hol tart most az Openbook?
Eddig egy prototípus készült a közösségi oldalról, ami az alábbi videóban meg is tekinthető:
A készítők szerint a kész projekt sokkal jobban fog kinézni a prototípusnál, viszont szerintünk már nagyon jól néz ki! Azt nem is említettük, hogy az Openbook-ban a felhasználók nagy mértékben személyre szabhatják nemcsak a profilukat, de a teljes közösségi hálózatot is, valamint könnyen importálhatják adataikat más közösségi oldalakról ;)
A projekt tervezői jelenleg egy kevesebb, mint egy hónapig tartó Kickstarter-es gyűjtés által szeretne elegendő pénzt gyűjteni annak megvalósításához. A kampány nagyon gyorsan növekedett, és a 100 ezer eurós célösszegből néhány napon belül már több, mint 15 ezer eurót sikerült begyűjteniük, valamint első helyet kaptak a Kickstarter szoftver kategóriájában.
Az Openbook Kickstarter-es oldala megtalálható erre linkre kattintva.
Végszó
Szerintünk az Openbook egy nagyon ígéretes ötlet, mely nagymértékben megváltoztathatja az online közösségi médiát. Nagyon reméljük és bízunk benne, hogy sikerülni fog megvalósítani! Hajrá, Openbook! :)
Hozzászólások
-