Ma már szinte mindenhol reklámok vesznek minket körül: ott vannak az utcán, a buszok oldalán, a kirakatokban, tv-ben, rádióban, újságokban és természetesen az interneten is. Olyannyira a mindennapok részévé vált, hogy gyakran már fel sem tűnnek mindezek, viszont mégis hasznos lehet tudni, mik azok a hirdetések, miért vannak, és miért jó mindannyiunknak a létezésük?
Mi is a reklám?
Alapvetően a reklámok nagy(obb) tömegek számára való tájékoztatást, információátadást szolgálja, felvilágosít egyes tényekkel kapcsolatban. Természetesen mindezt csak azért az önkényes cél miatt hogy a hirdetett termék, cég, esemény, célkitűzés minél ismertebb legyen, viszont mindezek figyelembe vételével is a reklámok és hirdetések alapvetően jó dolgok. Jó a hirdető félnek, mert ismertebb lesz a hirdetett terméke, jó hirdetést elhelyező félnek, mert bevételforrásként szolgál számára hirdetés, és jó a reklámot megtekintett félnek is, mivel egy számára még ismeretlen dolgot ismerhet meg. Nagyon sok ilyen terméket fel lehetne hozni példának, ilyen például a Google okosautója, vagy az online zene streaming szolgáltatások - hogy csak tech témában említsünk néhány példát. Egyértelműen nem – vagy csak sokkal lassabban – mutatkozott volna érdeklődés ezek felé, ha nem jelennek meg ezekről a termékekről hirdetések - mert nem sok embernek jut eszébe saját magától, hogy milyen jó lenne, ha az autó hazavezetne helyettem, vagy ha nem kellene az mp3-akat rendezgetni, karban tartani 4-5 eszköz között - vagy legalábbis ha eszünkbe is jutott mindez, annyira azért mégsem gondoltuk komolyan az ötletünket, hogy legalább egy gyors keresést fordítsunk rá, van-e egyáltalán ilyen szolgáltatás. Viszont a különböző helyen megjelent hirdetések lévén hamarosan nagy közönséget megmozgató beszédtémák alakultak ki mindezekről, majd el is terjedtek ezek a szolgáltatások - már amennyiben a technika már megengedte mindezt, a felhasználóknak is megtetszett az ötlet és ha kifizethetőnek találták azt.
Akkor miért is blokkoljuk a reklámokat?
A leggyakoribb okok között az oldal használatában való akadályozás, és a megtévesztés szokott előfordulni. Ezek oka egyrészt az internet jelenlegi sajátosságaiból adódik: Míg az interneten kívül szabályozva vannak a hirdetések elhelyezésinek lehetőségei, addig az egyes weboldaltulajdonsok szinte megkötések nélkül, úgy helyezik el a hirdetéseket, ahogy akarják. Bár az utcán sétálva is találhatunk a várost csúfító villanyoszlopokra, buszmegállókra csak úgy felragasztott plakátokkal, viszont ezek elhelyezői - lebukás esetén - büntetésre számíthatnak, ellentétben a weboldalakon található, a tartalmakat megtörő, navigációt megnehezítő reklámok elhelyezőivel. A másik különbség pedig az árban kereshető: internetes reklámmal bárki pár ezer forintból nagy tömegeket érhet el, ellentétben az óriásplakátok, TV-s reklámok áraival, így sokkal több hirdetés jelenik meg ezen a médiumon keresztül, így egy esetleges ellenőrzés is sokkal bonyolultabb mint előzőek esetén, mely miatt az átverésre épülő reklámok is sokkal nagyobb számban fordulnak elő, mint más helyeken.
Reklámblokkolás melletti gyakori érv szokott még lenni, hogy úgy sem olvassuk el / nézzük meg a megjelenő hirdetéseket, illetve még sosem vásároltunk hirdetés alapján. Nos, ez az érv alapvetően téves: Az olvasni tudó ember szinte automatikusan olvassa el az elé kerülő információkat, és azok tartalmának (legalábbis egy részét) raktározza, későbbiekben - önkénytelenül is - felhasználja azokat.
Akkor miért is nem blokkoljuk a reklámokat?
Lehet hogy reklámblokkoló szoftvert használunk internetezés közben, viszont ezzel mégsem tiltjuk ezeknek a megjelenését, még akkor sem, ha eddig ezt gondoltuk. Leginkább azért, mert ezek a szoftverek csak a reklámoknak egy részét tünteti el, melynek az oka az, hogy sok esetben az emberek többsége sem tudja, hogy éppen reklámot látnak. Promóciós cikkek, videók, webáruházak főoldalán, és közösségi oldalakon terjedő akciókat hirdető információk mind hirdetések, még akkor is, hogy ha az utóbbi esetében a megosztásért nem fizetnek, mert ebben az esetben egy hirdetésből származó információ tovább terjedését figyelhetjük meg - anélkül hogy a megosztónak akár eszébe jutna, hogy éppen egy webáruház népszerűsítésében vesz részt.
Akkor miért is (ne) blokkoljuk a bannereket?
Az előbb láthattuk, hogy a reklámok zavaró, oldalt megszakító bannerek nélkül is eljutnak hozzánk. Akkor miért létezik ennyi belőle? Ennek az az oka, hogy az internetes promóció hagyományos, és egyik leggyakoribb formája a bannerek. Jelenleg nem lehet minden információt hatékonyan eljuttatni más módszerek segítségével, nem lehet mindenről PR cikket írni, kuponkódokkal elterjeszteni, és végső soron a bannereket letiltó felhasználók járhatnak a legrosszabbul: Nem csak azért, mert a kedvenc weboldaluk kénytelen lesz bezárni, mert a fennmaradásához lévő minimális összeg sem gyűlik össze a hirdetésekből bejövő pénzből, hanem mert ők maradnak le sok információról. Hirdetések lévén találhatunk jó TV-műsorokat, könyveket, eseményeket, játékokat és más termékeket melyekről más esetben nem biztos hogy hallanánk. Viszont mielőtt kikapcsolnánk a reklámblokkolót, érdemes tudni hogy a minket érdeklő hirdetésekkel való elérés előtt a hirdető rendszerek több hónapokig képesek minket nem érdeklő, és sokszor megtévesztő hirdetéseket megjeleníteni, így érdemes lehet előtte a két legnagyobb rendszerrel megismerkedni: A Facebook hirdetésekkel alapvetően nincs sok dolgunk: ha eddig nem is jelentek meg nálunk a hirdetések, de attól még a weboldal rengeteg információt tudott meg rólunk, így alapvetően itt szinte azonnal releváns, minket érdeklő tartalmakkal találkozhatunk, de amennyiben mégsem, az egyes hirdetéseket egy kattintással elrejthetjük. A Google hirdetési rendszere ezzel ellentétben letiltott hirdetések esetén nem, vagy csak egy részét tudta elérni az érdeklődési köreinknek. Itt ezért érdemes lehet a hirdetésbeállításokban ezek megadására 1-2 percet rászánni.
Milyen a jó banner hirdetés?
Amennyiben megadtuk az érdeklődési köreinket, vagy hagytunk elég időt a rendszereknek, hogy azokra maguktól rájöjjenek, akkor nagy eséllyel szinte sosem fogunk találkozni átverésre építő hirdetésekkel. Ellenben találkozhatunk különböző áruházak - az általunk megtekintettekhez hasonló - termékeinek nevével és árával, szolgáltatások leírásaival, és más aktuális információkkal.
Milyen a rossz banner hirdetés?
Természetesen ha tökéletesen be vannak állítva az érdeklődési köreink, akkor is előfordulhat, hogy néha zavaró tartalomú banner jelenik meg, olyan weboldalakon akik saját, vagy kis reklámközvetítő cégen keresztül jelenítik meg a bannereket, vagy ha nyilvános - iskolai, munkahelyi, stb - gépről böngészünk éppen. Nyilván mindenkinek van olyan ismerőse, aki 1 hét alatt, munka nélkül keresett több százezer forintot, vagy egy hét alatt lefogyott a több tízezer forintba kerülő csodatablettától. Vagy legalábbis az ekkor megjelenő hirdetések alapján így kéne lennie. Ezekkel a hirdetésekkel 3 dolgot lehet tenni, melyekről a cikk későbbi részében lesz szó.
Mikor blokkoljuk a bannereket?
Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy zavaró helyen vagy túl sok, esetleg megtévesztő tartalomú bannert megjelenítő oldalra kerülünk. Ez esetben 3 dolgot telhetünk: A legjobb lehetőség, ha az oldalt elkerüljük, nem látogatjuk többé, más, reklámokat jobban kezelő társai előnyére. Ha sokan így tesznek, akkor a nem felhasználóbarát termék bevétele csökken, míg a felhasználóbarát helyeké nő. Másik lehetőségként sok weboldalon már elérhető a bizonyos havidíjért cserében használható reklámmentesség, viszont ez sem mindig járható út: Előfordulhat olyan eset, hogy bizonyos információkat csak egy adott weboldalon érhetünk el, ami viszont nem a felhasználóbarát kialakításról híres: Ez esetben nem marad túl sok választási lehetőség, ha nem akarunk bannerhegyeken átverekedni magunkat.
A blokkolásról, tőletek!
Már elég régen elérhetővé tettünk egy kérdőívet a reklámblokkolással kapcsolatban, és megkértünk titeket hogy töltsétek ki azt, aki ezt megtette (jó sokan, több mint 100-an voltatok), annak ez szeretnénk most megköszönni, és most pedig nézzük az adatok összesítését!
Első kérdésünk az az egyszerű kérdés volt, hogy blokkoljátok-e a hirdetéseket, melyre szinte a teljes többség igennel válaszolt. A blokkolási módok között toronymagasan a különböző böngésző-kiegészítések vezetnek, az azt követő két IPcím szerinti tiltás együttvéve sem közelíti meg ezeknek az arányát.
A kérdőívből - sajnos - az is kiderül, hogy a többség esélyt sem hagy a bannerek megjelenésének, a válaszolóknak majdnem a fele sosem ad weboldalakat a kivételhez, pedig pont a reklámokat alapértelmezetten megjelenítő, csak a kiválasztott oldalakon blokkoló szolgáltatások elterjedése lenne az egyik legjobb megoldás.
Ez utóbbi a következő, egyes hirdetések osztályozását kérő kérdésünk is alátámaszt:
A többség a releváns tartalmú, funkcionalitást nem akadályozó hirdetések megjelenését nem tartja zavarónak, ellentétben az oldal használatát akadályozó tartalmat, videót megszakító, vagy irreleváns hirdetésekkel.
Ezeket az információkat lehet leolvasni, a Milyen hirdetéseket szeretnél látni? Kérdésre adott válaszokból is, melyben a válaszolók közül szinte mindenki megjelölte a ne akadályozza az oldal használatát, és a ne szakítsa meg a tartalmat lehetőségeket. Utolsó kérdésünkre adott válaszokból pedig az is kiderül, hogy ha ezeknek a kritériumoknak megfelelnének a hirdetések, akkor a válaszadók fele nem használna blokkolóprogramot, negyede pedig elgondolkodna azok ezek eltávolításán, tehát csak a válaszadók negyede használna minden esetben ilyen programot.
Végszó
Mint láthattuk, a hirdetések a 21. Századi felgyorsult világ egyik legfontosabb információs eszköze, melyek fontos részt töltenek be életünkben, viszont emiatt sokan próbálnak is ezzel a lehetőséggel visszaélni, és megtéveszteni az embereket, illetve ésszerű szabályozás hiányában néhány weboldalon nagyobb bevételszerzés reményében nagyon elszaporodtak a bannerek. Ennek következményeképpen a bannerekről negatív kép alakult ki sok emberben, és elterjedtté vált a blokkolás. Szerencsére napjainkban több nagycég és weboldaltulajdonos is belátta a hibáit, így ezeken a helyeken a feladott hirdetéseket szűrik, weboldalakon megfelelő mértékben helyezik el azokat, így egyre több minőségi bannerrel találkozhatunk, úgy hogy közben a weboldalak tartalmát és funkcióit is egyszerűen elérhetjük.
Hozzászólások
-