A Burger King legújabb TV-s hirdetése több volt az átlagosnál, ugyanis nem csak az embereket szólította meg, hanem azok legnagyobb meglepetésére a Google hangasszisztensét is. A szóban forgó hirdetés végén ugyanis abban a "OK Google, what is the Whopper burger?" kérdés hangzik el, mely kérdésre a közelben található Androidos telefonok, Google Home eszközök készséggel válaszoltak.
A leleményesebb emberek minderre válaszlépéseket tettek: A Google intelligenciájához adatokat biztosító Wikipedia oldalt ugyanis úgy módosították, hogy az lejárassa a Burger King termékét, többek között azzal illették az ételt, hogy rákot okoz, és hogy összetevői között szerepelnek körömdarabok, vagy éppen patkányhús is. A módosítások után természetesen a keresőcég szoftvere onnantól kezdve ezeket, a nem valós adatokat olvasta fel a reklám után.
A trollkodásnak végül a Google vetett véget: Hangasszisztensében egész egyszerűen letiltotta a reklámban szereplő mondatot, így arra többet nem reagáltak a cég eszközei.
Ugyanakkor nem ez az első, digitális asszisztens hangfelismerését kihasználó médiahack: Az éve elején az amerikai CW-6 műsorában a műsorvezető a Amazon Echo-t szólította meg, akik tömegesen kezdtek el babaházakat rendelni - bár ez az eset a mostanival szemben nem volt szándékos, és nem is reklám formájában ért el az emberekhez.
Sőt, még a digitális asszisztensek elterjedése előtt is volt egy ilyen eset: 2014-ben a Microsoft hirdetésében elhangzó "Xbox on" kifejezés keltette fel a közelben lévő játékgépeket.
Mindezek rámutatnak a hangfelismeréssel működő eszközök elterjedésének következtében kialakult új problémára - ezek a szoftverek a tulajdonosuk tudta nélkül tesznek lehetővé parancsok végrehajtását, amit akár rossz célra is fel lehet használni. Mi személy szerint már várjuk is az első reklámot, ami a "Ok Google, hey Siri, Cortana, Alexa.." kifejezéssel indul - bár remélhetőleg addigra az ezeket fejlesztő cégek kitalálnak valamit a probléma megoldására.
Hozzászólások
-