Miközben az ünnepi SMS-ek száma évről-évre fokozatosan csökken, egyre nagyobb a december 24. és 26. közötti karácsonyi időszak mobilinternet-forgalma - közölték a távközlési szolgáltatók.
A Telenor előfizetői belföldön idén ingyen mobilinternetezhettek az ünnepek alatt, december 24-e és 26-a között adatforgalmi korlátok nélkül elérhető hálózaton közel kétmillió felhasználó mintegy 700 terabájtos adatforgalmat generált. Ez a tavalyi ingyenes karácsonyi forgalomhoz viszonyítva 30%-os növekedést, egy átlagos időszakhoz képest pedig mintegy kétszer nagyobb forgalmat jelent. Idén az SMS-ek és hanghívások számában is tapasztalhatóak a változások. A napi adatforgalmi rekord is megdőlt, a Telenor ügyfelei által beállított új rekord 234 terabájt adatforgalom 24 óra alatt.
A Magyar Telekom hasonló trendről számolt be, a korábbi várakozásoknak megfelelően a küldött SMS-ek száma közel 10 százalékkal csökkent a karácsonyi ünnepek alatt a tavalyi ünnepi időszakhoz képest. Míg tavaly a háromnapos karácsonyi időszakban közel 7,6 millió szöveges üzenetet küldtek az ügyfelek, idén már csak 6,9 milliót.
A mobilinternetes adatforgalom viszont csaknem 30 százalékkal nőtt - írta a Telekom, hozzátéve, hogy a forgalom több mint háromnegyede már 4G hálózaton zajlik.
A Vodafone ügyfelek belföldi adatforgalma egy év alatt közel 70 százalékkal bővült, míg 2014
karácsonyához képest több mint megduplázódott. Ennél is nagyobb mértékben nőtt a roaming
környezetben bonyolított adatforgalom, ami a roaming korlátok lebontásának köszönhetően 2014
karácsonyához képest közel 8-szorosára, a 2015-ös ünnepi napokhoz képest pedig a kétszeresére bővült.
Ugyanakkor az előző évekhez hasonlóan folytatódott az SMS-ek számának csökkenése, míg 19 százalékkal nőtt az MMS küldések száma. A Vodafone szerint összesen 6,4 millió szöveges üzenetet, 106 ezer MMS-t küldtek és 9,4 millió hívást indítottak az ügyfelek 2016-ban a karácsonyi időszakban. Ezáltal a Vodafone ügyfelei idén mintegy 1 százalékkal több hívást indítottak, mint 2015 karácsonyán, és a hívások 2,4 százalékkal hosszabbak is lettek.
Az ügyfelek megváltozó kommunikációs szokásait jelzi a Telenor nem reprezentatív online felmérésének eredménye is, miszerint a felhasználók többsége (83,6%) az ünnepi jókívánságok elküldésére elsősorban a Facebookot és más közösségi felületeket használják, lekörözve a telefonhívást (77,1%) és az SMS-t (42,2%).
A Telenor felmérése szerint karácsonykor a felhasználók fele tartja hasznosnak a mobilinternet által biztosított szórakozási lehetőségeket – játék, zenehallgatás, filmnézés –, és a válaszadók harmada (27,3%) a karácsonyi zenék lejátszására is használja mobilját ilyenkor. A készülékek ezen túl kiemelt szerepet kapnak a karácsonyi receptek keresésekor és azok elkészítésekor (45,4%), a közös ajándékok beszerzéséről való egyeztetéskor (26,9%), de az ünnepi menetrendek és programlehetőségek, házilag készíthető ajándékok keresését is sokan intézik mobilon.
Forrás: MTI, Vodafone, Telenor, Telekom
Hozzászólások
-