Egy új FTC-jelentés szerint a csalók egyre aktívabbak a közösségi médián.
Internetes csalással pénzt vesztők közül minden negyedik ember arról számolt be, hogy a az átverés a közösségi médiában kezdődött egy hirdetéssel, poszttal vagy privát üzenettel.
Ezzel a közösségi média 2021-ben sokkal jövedelmezőbb volt a csalók számára, mint bármely más, internetes csalási módszer. Több mint 95 000 ember számolt be arról csak az USA-ban, hogy 2021-ben valamelyik közösségi oldalról induló átverés segítségével pénzt tudtak tőle kicsikarni, ezzel összesen mintegy 770 millió dolláros veszteséget okozva az átveréseknek bedölők számára.
Ez a szám tizennyolcszoros növekedést jelent a 2017-es össz-veszteséghez képest. A bejelentések száma minden korcsoportban emelkedett, de legnagyobb arányban a 18-39 évesek között nőtt az internetes átverésnek bedölők száma, így ez a korcsoport több mint kétszer olyan valószínűséggel szenvedett el pénzveszteséget közösségi médiáról induló csalásnak köszönhetően, mint az idősebb felnőttek.
A jelentés szerint a közösségi médiában a legjövedelmezőbb csalási forma 2021-ben a különböző befektetéseket ajánló csalások voltak, melyek között is kiemelkednek a hamis kriptopénz-befektetésekkel kapcsolatos csalások - ezen a területen a bejelentések száma hatalmas mértékben megugrott.
A befektetési csalások után az FTC adatai szerint a romantikus kapcsolatokat igérő csalások a legjövedelmezőbbek a közösségi médiában. Az ilyen típusú csalásokból származó veszteségek az elmúlt években rekordmagasságba emelkedtek.
A befektetésekkel kapcsolatos csalások az összes veszteség 37%-át, míg a romantikus csalások a veszteség 24%-át tették ki.
A bejelentések számát tekintve a legnépszerűbb csalási forma a hamis vagy nem is létező termékek értékesítése és reklámozása, mégis ebből a kategórából csak a veszteség 14%-a származik. A 2021-ben a közösségi médiában elkövetett, sikeres és bejelentett csalások 45%-a online vásárlásról szóló csalás volt. Ezen a csalás-kategórián belül a vásárlók 70%-a egy Facebook vagy Instagram hirdetésből indulva egy kamu webáruházban adott le rendelést, viszont fizetés után semmilyen árut nem kapott.
A csalók számára a közösségi média sok mindenre jó. Olcsó módja annak, hogy emberek millióit érjék el a világ bármely pontjáról. Könnyű hamis személyiséget gyártani, de akár a csalók hozzáférést szerezhetnek egy meglévő profil felett is, hogy annak közeli ismerőseit vegyék rá az átverésre. Az emberek által a közösségi médiában megosztott személyes adatok tanulmányozásával finomhangolhatják a támadási móüdszerüket.
Illetve a közösségi média által, a hirdetők számára biztosított hirdetés-célzási lehetőségei is jó eszköz a csalók számára is, hogy szisztematikusan hamis hirdetésekkel célozzák meg az embereket olyan személyes adatok alapján, mint az életkoruk, érdeklődési körük vagy korábbi vásárlásaik.
Hozzászólások
-