Még a nyáron állt elő egy kaliforniai bíró azzal, hogy szerinte az Uber és Lyft sofőrök nem független alvállalkozóknak, hanem a cégek munkavállalóinak számítanak munkajogi értelemben. Most ennek a vitának a végére tehetett pontot egy szavazás.
A 22-es számú javaslat lényegi kérdése az volt, hogy azok az emberek, akik egy alkalmazásba bejelentkezve embereket vagy élelmiszert szállítsanak, azok az alkalmazást fejlesztő cég munkavállalóinak számítanak-e, és megilletik-e őket ugyanazon foglalkoztatási védelmek és juttatások, amit egy hagyományos munkavállaló megkap-e, vagy nem.
Végül a kaliforniai szavazók elfogadták ezt a javaslatot, így ez mentesíti az Uberhez és Lyfthez hasonló vállalatokat, hogy a sofőröket munkavállalóiknak tekintsék. A szavazatok 58%-a lett igen szavazat, mely több, mint a javaslat elfogadásához szükséges 50%.
A támogató kampányra elköltött 200 millió dollár jól jelzi, hogy ez az intézkedés fontos volt a Uberhez és Lyfthez hasonló vállalatok számára, mivel ez Kalifornia állam legdrágább kampánya volt.
"Kalifornia és szavazók milliói csatlakoztak több százezer olyan sofőrhöz, akik a függetlenségre, és az ezzel járó előnyökre vágynak" - mondta Geoff Vetter, a szavazás kampányának szóvivője. "A 22. javaslat elfogadásával az alkalmazás-alapú megosztó és kézbesítő járművezetők az egész államban megtarthatják a függetlenségüket, úgy hogy közben új előnyökhöz is hozzá juthatnak, mint amilyen a minimálkereseti garancia és az egészségügyi ellátás.”
Az Uber és a Lyft már régóta azzal érvelnek, hogy az eddigi állami szabályozás nem vette figyelembe üzleti modelljeik összetettségét azzal, hogy nem technológiai platformként kezelte őket hanem közlekedési szolgáltatóként. Az új intézkedés viszont lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy továbbra is elkerülhessék a sofőrök alkalmazottként való kezelését, így ők továbbra is független vállalkozók maradhatnak, az új törvény értelmében azonban mégis több, eddig csak alkalmazottaknak járó előnyt is élvezhetnek majd.
Ennek megfelelően a 22. javaslat előírja a vállalatok számára, hogy a vezetéssel töltött idő után minimum a minimálbér 120%-át fizessék ki a sofőröknek. Emellett egészségbiztosításra is támogatást kell adniuk a cégeknek, ha egy sofőr vezetési ideje eléri az átlagos 15 órát hetente, illetve ennek a támogatásnak az összege megemelkedik, ha a vezetési idő heti 25 órát is meghaladja.
Viszont mivel a sofőrök továbbra sem lesznek a technológiai cégek alkalmazottai, így rájuk továbbra sem vonatkoznak a munkaidőre, és minimálbérre vonatkozó szabályozások, így továbbra sem jár fizetés például az utasok vagy szállítások közötti várakozásért, vagy a kiinduló helyre való eljutásért.
Mint az ismeretes, 2016-ban a magyar kormány - bármiféle nyilvános szavazás és az emberek megkérdezése nélkül - pont ellentétes megállapításra jutott, és taxi-szolgáltatásnak minősítette az Ubert, amellyel felesleges és költséges feltételek elé állították a technológiai vállalatot, mely csak a működésének jelentős átalakításával, illetve a technológiai és árazási előnyének elvesztésével tudott volna megfelelni a feltételeknek. Ezzel párhuzamosan elfogadták azt is, hogy blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat és alkalmazásokat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak, ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítették az Ubert, mely kivonult az országból.
Hozzászólások
-