A Valve egy régóta várt lépéssel végre natív Apple Silicon támogatást hozott a Steam kliensének Mac változatába. A legfrissebb frissítéssel a Steam és a Steam Helper alkalmazás már nem él a Rosetta 2-es Intel-emulációval, hanem közvetlenül fut az M1 és M2 chipeken, ami nagy előrelépés a Mac-es játékosok számára.
Mi változik a Steam viselkedésében?
Korábban a Steam Mac-es verziója az Intel-alapú architektúrára készült, így az Apple Silicon gépeken a Rosetta 2-es emuláló rétegen keresztül futott, ami csak nehezítette a teljesítményt és az erőforrás-felhasználást. Az új, „univerzális” (Universal) alkalmazásverzió eközben már natívan használja a Mac gépek ARM-alapú chipjeit, vagyis közvetlenül a hardveren fut.
A háttérben futó Steam Helper folyamat is megújult, hisz az sem Intel bináris, hanem natív ARM-es verzióként működik, így az egész rendszer hatékonyabb és energiatakarékosabb lesz.
Érezhető gyorsulás és gördülékeny használat
A béta tesztelők visszajelzései alapján a natív kliens sokkal gyorsabban indul, a Steam Store, a könyvtár és az egyéb oldalak váltogatása pedig késleltetés nélkül, szinte azonnal történik. A korábbi Intel-emuláció miatt jelentkező CPU- és memóriahasználati többlet eltűnt, így a Mac-ek erőforrásai sokkal inkább a játékokra vagy a háttérben futó egyéb programokra fordíthatók.
Játékok – még nem minden előny automatikus
Bár a Steam kliens most már natív Apple Silicon alkalmazás, a játékok többsége még Intel architektúrára készült. Ez azt jelenti, hogy a játékok futtatásához továbbra is az Apple Rosetta 2 vagy más megoldások szükségesek a legtöbb címnél.
Viszont egyre több játék kap "Universal" bináris támogatást vagy dedikált ARM-verziót, így akik Apple Siliconra optimalizált címeket futtatnak, azok most már a lehető legjobb teljesítményt kapják. Ez a trend valószínűleg csak erősödni fog, különösen a Valve Game Porting Toolkit segítségével, amely megkönnyíti a fejlesztőknek az átállást.
Hogyan kapcsolódhatnak be a felhasználók a natív kliens kipróbálásába?
Akik szeretnének már most tiszta Apple Silicon élményt, könnyedén bekapcsolhatják a natív Steam kliens bétáját:
- Nyissák meg a Steam klienst Macen.
- Menjenek a Steam menü > Beállítások > Felület (Interface) menüpontba.
- A „Client Beta Participation” legördülő menüből válasszák a „Steam Beta Update” opciót.
- Indítsák újra a Steamet – az új verzió kb. 230 MB letöltést jelent.
Nem mindennek örülhetnek az Intel alapú Mac tulajdonosok
Az Apple a közelmúltban bejelentette, hogy a macOS Tahoe lesz az utolsó verzió, amely teljes körű Intel támogatást kínál. A Rosetta 2 emuláció még a macOS 27-ig, 2027-ig elérhető marad, de utána csak korlátozottan lehet majd futtatni az Intel-processzoros alkalmazásokat és játékokat. Ez egy jelzés arra, hogy a fejlesztők jobban fókuszáljanak az ARM-alapú Mac-re.
Mit jelent ez a magyar Mac-gamerek számára?
A mostani lépéssel az Apple Silicon chippel szerelt Macek tulajdonosai jelentős sebességnövekedést és stabilitást tapasztalhatnak Steam használat közben. A natív kliens megkönnyíti a jövőbeli játékok futtatását ARM architektúrán, miközben búcsút inthetünk az Intel-emuláció okozta lassulásoknak és erőforrás-poénzzarásoknak.
Ez különösen fontos egy olyan közegben, ahol a Mac hardver még nem olyan játékszámítógép-erős, mint más platformokon, így az optimalizáció élet-halál kérdése a gördülékeny gamerélményhez.
Összegzés
A Steam Apple Silicon natív támogatásával egy új korszak kezdődik a Mac-es játékvilágban. Az egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb Steam kliens mellett a játékok ARM optimalizáltsága révén a Mac-ek közelebb kerülnek a kompatibilitás és élmény szempontjából a PC-s és Steam Deckes társaikhoz. Így a szerepjátékosok, FPS rajongók és minden gamer lehetőséget kap arra, hogy a Mac gépén is kihozza a játékokból a maximumot.
Ha részletesebben is érdekel, hogyan állíthatod be a natív Steam klienst, vagy szeretnél többet tudni a fejlesztők új eszközéről, érdemes megnézni a Steam hivatalos közleményét, ahol további részleteket találsz.
Hozzászólások
-