Mit jelent pontosan a keresőoptimalizálás? Milyen részekre bontható? Mennyibe kerül ez a szolgáltatás 2021-ben? Mekkora hatása van, hol, milyen területeken mennyire van rá szükség? Cikkünk ezekre a kérdésekre ad választ.
Mi a keresőoptimalizálás?
A weboldalak keresőoptimalizálása, angolul SEO (Search Engine Optimization) a weboldalak organikus forgalmának növelésére, valamint a találati listán, angolul SERP-en (Search Engine Results Page) való elhelyezkedésük javítására irányul.
A hosszú távú cél persze nem csak ez, hanem az, hogy a weboldalak forgalmának növekedésével együtt a vásárlások, megrendelések, ajánlatkérések, érdeklődések száma is emelkedjen, azaz, hogy az adott vállalkozás ismertebbé, keresettebbé váljon és több profitot termeljen. Ez azonban sajnos nem megy egyik pillanatról a másikra, ezért is van, hogy a SEO egy havidíjas szolgáltatás, ami ideális esetben legalább egy évig tart.
Milyen részei vannak a SEO-nak?
A SEO alapvetően 3 fő részre osztható, ezek a technikai, az on-page és az off-page SEO.
Nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogy mit is foglalnak magukba ezek a részek:
Technikai SEO
A technikai SEO során a weboldalak felépítését és egészségét elemezzük, majd optimalizáljuk. A vizsgálat során kiszűrjük az oldal hibáit, amiket az optimalizálás során javítunk.
Bár sokan ezt még mindig nem tartják teljesen a keresőoptimalizálás részének ez egy rendkívül fontos dolog. Sokszor már csak magával a hibák kijavításával nagy előrelépést lehet tenni a meghatározott célok elérése felé, csupán ettől emelkedésnek indulhat a forgalom és a konverziók aránya is. Emellett az ezután következő on-page és off-page munkákból is csak akkor lehet kihozni a maximumot, ha a weboldal technikai szempontból rendben van.
Ahhoz, hogy ezt egy kicsit jobban megértsük nézzük meg, hogy milyen tipikus hibák lehetnek egy oldalon:
- sok nagyméretű kép van rajta;
- bizonyos URl-ek 404-re futnak;
- vannak rajta hibás átirányítások;
- nem átlátható a szerkezete;
- nem az olvasónak szól, tele van a tulajdonos számára fontosnak tűnő, de egyébként felesleges tartalommal
- stb.
On-page SEO
Az on-page SEO során kerül feltérképezésre, hogy milyen tartalmaknak szükséges a weboldalakon lennie ahhoz, hogy azok a saját területükön fel tudjanak érni a SERP első találatai közé.
Ebben a részben nem csak azt határozzuk meg, hogy mi legyen a weboldalon, hanem azt is, hogy maga a tartalom hogyan épüljön fel. Ezt azt jelenti, hogy minden egyes tartalomhoz külön kulcsszókutatást végzünk.
Off-page SEO
Ez a rész gyakorlatilag a linképítést jelenti. Elmondhatjuk róla, hogy ez a legkisebb népszerűségnek örvendő feladat ebben a szakmában. Miért? Mert sosem egyszerű, sok utánajárást igényel és mindezek mellett sajnos a linkeket nem ingyen osztogatják.
A linképítés ilyen, de mégis szükség van rá a Google ugyanis csak akkor tart egy weboldalt megbízhatónak, ha arra más megbízható, tematikus oldalakról mutatnak linkek.
Mennyibe kerül a szolgáltatás?
Ahogyan fentebb is írtuk ez egy havidíjas szolgáltatás. Először tehát vizsgáljuk meg a havidíjakat, majd azt, hogy ezek éves szinten mit is jelentenek.
A SEO-zás ára havi szinten átlagosan 100.000. és 400.000.forint között mozog.
Ennél többet jellemzően csak a nagyobb cégek, vagy a legnehezebb iparágakban tevékenykedő vállalkozások szoktak fizetni. Ezekben az esetekben az ár 500-600.000. forint is lehet, felső határ igazából nincs.
A keresőoptimalizálás ára éves szinten átlagosan 1.200.000.-4.800.000. forint közé tehető. Az árak közötti nagy különbség a piaci sajátosságok miatt van.
Mitől függ, hogy mennyibe kerül a szolgáltatás?
A fentiekből láthatjuk, hogy a havidíjak között nagy eltérések lehetnek. Ez kíváncsiságra adhat okot, ami érthető is, mert bizony nem mindegy, hogy 100 vagy 400.000. Ft-ba kerül havonta egy szolgáltatás. De miért ilyen nagy a szórás, mitől függ az ár?
Egy SEO szakértő ügyfele piacának adottságait és versenytársait elmezeve tudja a legpontosabban felmérni, hogy mennyire mennyire nehéz területről van szó. Értelemszerűen a nehezebb iparágak több munkát igényelnek, így egy olyan ügyfélnek aki egy ilyenben tevékenykedik a minőségi szolgáltatásért többet kell fizetnie.
Elmondható, hogy a ténylegesen minőséginek nevezhető SEO szolgáltatások belépő ára nagyjából 200.000. forint, felső határa pedig nincs.
Ebben a szolgáltatásban a “kevesebb néha több” elve sajnos nem alkalmazható, legalábbis ami az árakat illeti. A SEO szakértők felelőssége, hogy még a projekt megkezdése előtt alaposan felmérjék, hogy mivel is állnak szemben, “mekkora falat” az adott munka és ennek mentén határozzák meg a szolgáltatás havidíját. Egy sok időt, sok munkaórát és komplex megoldásokat igénylő projektre egy megbízható szakértő nem fog 100.000. Ft-os árajánlatot adni. Ezt érdemes fejben tartani mielőtt belevágna a keresőoptimalizálásba.
Mekkora a hatása 2021-ben a keresőoptimalizálásnak? Milyen jelentősége van az egyes piacokon?
Alapvetően elmondható, hogy nagy jelentősége van, és a digitális marketing képzeletbeli tortájának egy egyre nagyobb szeletét tölti ki, azonban ezt a kérdést nem lehet egy ennyire egyszerű válasszal lezárni.
A SEO erősen szektorfüggő ezt már fentebb is említettük. Ez viszont nem csak az árak tekintetében mutatkozik meg. Eltérő már maga az is, hogy az egyes iparágakban mennyire van szükség erre a szolgáltatásra. Emellett az is mindenhol máshogy alakul, hogy mennyi idő alatt és mekkora hatás mutatkozik egy keresőoptimalizálási projekt megkezdése után.
Fontos tudni, hogy a SEO lassú, tehát 2 hét, de 2 hónap után se várjon senki kiugró eredményeket.
A legtöbb esetben 6 hónap után mutatkozik meg markánsan a forgalom növekedése és a pozíciók javulása, de ez nem szabályszerűség. Ez minden piac esetében egészen más, de egy területen belül projektenként is eltérő lehet.
Összegezve tehát a SEO-ra egyre nagyobb igény mutatkozik. Tény és való, hogy bizonyos területeken enélkül ma már nem is lehet a legjobbak közé kerülni. Más iparágakban kevesebb szükség van, vannak kevésbé SEO-érzékeny szektorok is.
Hozzászólások
-