Az NVIDIA idén tavasszal sem lassít: a Linuxos felhasználók örülhetnek az új 575.51.02 beta illesztőprogramnak, mely megkapta a Smooth Motion technológiát, ami szemmel láthatóan simábbá teszi a videók és játékok animációját. Eközben a globális piaci helyzet alapján új, olcsóbb AI-chipekkel igyekszik kiszolgálni a Kínai piacot az exportkorlátozások ellenére, míg a gamerek a natív GeForce NOW alkalmazás megjelenésének köszönhetően egyre kényelmesebben élvezhetik a felhőalapú játékokat a Steam Decken.
Simább játékok és videók Linuxon: mit tud a Smooth Motion?
Az áprilisban megjelent 575.51.02 beta Linux driver újdonsága a Smooth Motion funkció, amely egy képkocka-interpolációs eljárás. Ez főleg akkor jön jól, ha a monitor képfrissítése változik (például VRR, azaz változó képfrissítési ráta esetén). A technológia a 24 és 60 FPS közötti videók és játékok animációját teszi folyékonyabbá, gördülékenyebbé.
A NVIDIA fejlesztői fórumain a felhasználók pozitív visszajelzéseket adtak: a stuttering (akiről egyesek beszámoltak, a kép akadozását jelenti) jelentős mérséklődött, és általánosságban javult a játékélmény VRR-es monitorokon. Ugyanakkor előfordultak váratlan hibák, például VRAM-kimerülés miatti fagyások és frame dropok, továbbá az új driver nem minden Linux disztribúción fut zökkenőmentesen (például Ubuntu 24.10 és Fedora 40 alatt vannak kompatibilitási kihívások).
Technikailag a kernel modul (nvidia.ko) frissült, az új beállítások között szerepelnek a SmoothMotionEnable=1
és a SmoothMotionBlend=0–100
, melyekkel szabályozható a funkció hatása. Az új driver zökkenőmentesen működik Xorg és Wayland alatt is, bár Wayland esetén egyes ablakozó (compositing) motoroknál, például a GNOME Mutter-ben még finomhangolás szükséges. A stabilabb működéshez ajánlott a legfrissebb Mesa- és libdrm-csomagokat használni, illetve bekapcsolni a nvidia-suspend
szolgáltatást a driver hibamentes újraindulásához.
AI-chip exportkorlátozások: olcsóbb Blackwell-opció Kínának
Az USA kormány 2024 végén szigorította az exportszabályokat, tiltva a legmodernebb NVIDIA H20 és AMD MI250 AI-gyorsítók Kínába történő kivitelét. Ennek hatására az NVIDIA gyorsan reagált, és olcsóbb, egyszerűsített Blackwell-alapú chipeket fejlesztett ki, „Blackwell Lite” és „Blackwell Standard” néven ismert modellekkel. Ezek ára 6 500–8 000 dollár között alakul, szemben az eredeti H20 körülbelül 12 000 dolláros árának felével.
A kompromisszumok közé tartozik a GDDR7 memória helyett egyszerűsített GDDR6 vagy csökkentett teljesítményű GDDR7 használata, továbbá a fejlett CoWoS csomagolás mellőzése és az alacsonyabb tranzisztorszám. A chipeket 2025 júniusától kezdik tömegben gyártani a TSMC 5 nm-es gyártósorain, szeptemberben pedig további továbbfejlesztett Blackwell modellek érkeznek.
Az AMD nehezebb helyzetben van: az MI250 chipek exportját egyelőre nem tudja folytatni az USA szigorúbb licencfeltételei miatt, és bár az MI100-ak nem esnek extra korlátozás alá, azok már idősebb technológiát képviselnek, így kevésbé versenyképesek a piacon.
Az összhatás, hogy Kína tovább erősíti belső félvezetőiparát, miközben a globális verseny tovább éleződik, különösen Európa, Japán és Dél-Korea nagy gyártóival szemben, mint a Samsung vagy az SK Hynix.
GeForce NOW natív app a Steam Decken – felhőjáték bárhol!
Májusban az NVIDIA bejelentette a GeForce NOW natív alkalmazásának megjelenését a Steam Decken. Ez a számítógépes játékkonzol a Linux-alapú SteamOS 3 rendszert futtatja, és az új app segítségével a felhasználók teljes értékű GeForce NOW élményt kapnak, optimalizált kontroller-támogatással és integrált kezelőfelülettel.
Az alkalmazás automatikusan igazítja a felbontást és a bitráta minőségét a hálózati sebességhez (akár 120 FPS és 4K felbontás is támogatott cloud oldalon). A telepítés egyszerű: a Steam Store-ból letölthető a „GeForce NOW (Native)” app, és az ingyenes próbaidőszak után előfizetés szükséges (Priority vagy Ultimate csomagok). Az optimalizált élményhez legalább 5 GHz-es Wi-Fi vagy 100 Mbps LAN szükséges.
Az app lehetővé teszi, hogy a Steam Deck számítási kapacitását ne csak helyben állítsuk be, hanem a felhő segítségével több száz játékhoz gyorsan és kényelmesen hozzáférjünk, elkerülve a hosszú letöltéseket és telepítéseket. Ugyanakkor a késleltetés mértéke a hálózat minőségétől függ, így vidéki területeken még nem mindenhol ideális. Ezen felül néhány játék esetében a felhő alapú mentések nem működnek natívan, ezért érdemes manuálisan biztonsági másolatot készíteni a mentésekről.
Összegzés
Az NVIDIA 2025 tavaszán sokrétű fejlesztésekkel jelentkezik: a Linuxos játékosok a Smooth Motion technológiával simább vizuális élményt kapnak, a nemzetközi kereskedelmi korlátozások miatt az AI-chip gyártó az olcsóbb, egyszerűsített Blackwell chipekkel tartja a lépést a piaci igényekkel Kínában, és végül a felhőjátékok szerelmesei natív GeForce NOW appal bővíthetik Steam Deckjüket. Mindezek révén érdemes folyamatosan figyelni az NVIDIA drivereket, az AI-technológia piacát és a felhőalapú játékplatformok fejlődését egyaránt.
Források és további információk: NVIDIA Developer Forums, TechNewsWorld híradás
Hozzászólások
-