A szükséges biztonsági intézkedések megtételéig megtiltja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a telefonegyenleg feltöltését sms-üzenettel, mivel jelenlegi formájában az visszaélésre és a csalásra ad lehetőséget.
A hírközlési hatóság olyan visszaélések miatt indított eljárást, miszerint csalók telefonon keresztül különböző indokokkal (nyereményjáték, adategyeztetés stb.) arra vesznek rá mobiltelefon-használókat, hogy a Magyar Telekom Nyrt. által az SMS alapú egyenlegfeltöltéshez létrehozott számra olyan üzenetet küldjenek, amellyel egy számukra ismeretlen előrefizetős SIM kártya egyenlegét töltik fel. A csalók egy telefonhívással arra kérik a gyanútlan előfizetőket, hogy az SMS szövegébe egy olyan számsort írjanak, amely – bár a felületes szemlélő számára jelentéssel nem bír – valójában egy telefonszámból és egy összegből épül fel, pl. 30 8437844 10000. Ez a számsor azonban a szolgáltató rendszere számára azt jelenti, hogy a megadott telefonszám univerzális egyenlegére (azaz a végső soron a csaló egyenlegére) az SMS-t küldő töltsön fel egy meghatározott összeget, a példában tízezer forintot, viszont ez saját előfizetéséhez tartozó számláját terheli majd. Egy alkalommal egyébként maximum 15 ezer forint csalható ki az ügyfelektől.
Az így feltölthető univerzális egyenleg esetében az „univerzális” jelző arra utal, hogy az itt szereplő összeg nemcsak telefonálásra alkalmas, hanem bármilyen mobilos vásárlást is lehetővé tevő egyenleg feltöltését eredményezi. Tehát a két előfizetés között pénzmozgás jön létre, az SMS-küldők erre irányuló szándéka nélkül is. Ezt a feltöltési módot a hazai mobilszolgáltatók közül egyedül a Telekom tette lehetővé előfizetőinek, a többi szolgáltató nem vezette be.
A Magyar Telekom később megerősítette az üzenetküldés biztonságát, de azt a hatóság továbbra is kockázatosnak ítéli. A távközlési szolgáltató elzárkózott a becsapott előfizetők kártalanításától arra hivatkozva, hogy a károkat nem ő okozta, ám a visszaélések - hívta fel a figyelmet az NHMM - a Magyar Telekom rendszerén keresztül történtek.
A hatóság figyelmezteti az előfizetőket, hogy ne küldjenek számsort tartalmazó üzenetet ismeretlenek kérésére, károkozás esetén pedig tegyenek feljelentést. Az NMHH az egyenlegek feltöltésre a készpénzes, bankkártyás vagy internetes megoldásokat javasolja.
A kifogásolt felöltési módot megtiltó hatósági döntés nem jogerős. A tiltás a határozat jogerőre emelkedésétől számítva addig érvényes, amíg nem születnek meg a szükséges biztonsági intézkedéseket az előfizetők pénzügyi védelmére.
A Magyar Telekom az MTI-vel közölte, hogy fellebbezést nyújtott be az NMHH határozata ellen.
A szolgáltató álláspontja szerint az SMS-ben történő egyenlegfeltöltés nem elektronikus hírközlési szolgáltatás, így erre nincs hatásköre az ügyben eljáró Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak.
A Magyar Telekom keddi közleménye szerint a kifogásolt egyenlegfeltöltés az ügyfelek kényelmét szolgálja, az eljárás biztonsága érdekében pedig már több intézkedést is hoztak. Az üzenet elküldését követően megerősítő kérdést küldenek az ügyfélnek, aki a tranzakciót csak a megadott kódszó beírásával tudja elindítani, ezt követően pedig értesítést kap a feltöltésről is.
Megjegyezték, hogy más megoldásokhoz képest alacsony az sms-egyenlegfeltöltés aránya, a csalások száma pedig ezen belül sem éri el az 1 százalékot.
A Magyar Telekom feljelentést javasol azoknak, akik csalás áldozatainak érzik magukat, és közölte, hogy mindegy konkrét ügyben együttműködik a rendőrséggel.
Hozzászólások
-