Szigorítja a Google a YouTube Partnerprogram szabályait február 20-ától, ami miatt sokan elesnek a már megszerzett tagságuktól is. Az eset hátterében a hirdetők - és természetesen a belőlük élő Google - érdekei állhatnak.
Jelentősen módosul a YouTube Partnerprogram szabályzata. Ez az a program, ami többek között lehetővé teszi a csatornatulajdonosoknak, hogy videóik alatt megjelenő hirdetésekből, vagy YouTube Red előfizetők által pénzt szerezhessenek. Február 20-ától azonban csak azok jogosultak a partnerprogramban való bennmaradásra, akik 4000 órányi nézési időt tudnak felmutatni a legutóbbi 12 hónap vonatkozásában, illetve van legalább 1000 feliratkozójuk is. Ez jelentős szigorítást jelent, mivel eddig a Google csak összesen 10 000 megtekintést írt elő.
A korlátozások sok csatornát érinthetnek, a Recode legalább több tízezerre teszi az érintett csatornák számát. Ugyanakkor a most kiesni látszó csatornák nem esnek el jelentős bevételtől, mivel a Google szerint az új feltételeket el nem érők 99%-a eddig is kevesebb mint 100 dollárt - kb. 25 000 forintot - keresett a YouTube-val évente.
A partnerprogram mellett a a legnépszerűbb csatornákat összegyűjtő, és számukra kiemelt támogatási lehetőséget biztosító Google Preferred is átalakul. A jövőben ebben a programban lévők tartalmait egyesével, manuálisan fogják felülvizsgálni - valószínűleg többek között ezen fognak dolgozni a nemrégiben felvett új moderátorok is, akikkel a videók szűrésével foglalkozók száma tízezerre nőtt.
A Google a hirdetők érdekeit tarthatja szem előtt ezzel a lépéssel, és az elmúlt időszakokban kialakult botrányra lehet ez a válasza.
2017 március végén, április elején vált a nyilvánosság számára is ismerté az a tény, hogy a YouTube algoritmusa szélsőséges videók mellett is hirdetéseket jelenített meg - mely természetesen az érintett videóknál reklámot megjelenítő hirdetéstulajdonosoknak nem tetszett. Az esetre válaszul, illetve féltve a márkájuk hírnevét, többek között a Marks & Spencer, a General Motors, a Wal-Mart, a Johnson & Johnson, a Verizon, Vodafone és a Coca-Cola is azonnal visszavonta a platformról a hirdetéseiket. A lépés miatt a Google jelentős bevételektől eshetett el.
A botránysorozat ezek után noveberben kapott újra lángra, miután a New York Times arról írt, hogy a videomegosztó "gyerekbarát" verzióján, a YouTube Kids-en ijesztő, erőszakos, bizzar videók jelennek meg. A cikk után a BuzzFeed News még aggasztóbb dologra bukkant YouTube-on: Az élő szereplőkkel forgatott videókon a gyerekek rémisztő, kiszolgáltatott helyzetekben láthatók, nem ritkán megkötözve, vagy valahova bezárva.
A Google Az eset után eltávolította az érintett tartalmakat, de a nagy cégek azt közölték, hogy sokkolták és nyugtalanítják őket, hogy a hirdetéseik ilyen botrányos videók alatt is futottak - így újabb cégek léptek vissza a YouTube-n való hirdetéstől, hogy a későbbiekben márkájuk ne jelenhessenek meg erőszakos, terroristák vagy rasszista propaganda mellett.
A Google számára a hirdetések számának visszaesése azért is lehet fájó, mert becslések szerint bevételeinek 15-20%-át a videomegosztó oldal adja.
A legutóbbi, a világsajtót is bejáró hír pedig Paul Logan nevéhez köthető, aki Japánban, a Fuji közelében lévő Aokigahara erdőben - ahol közismerten gyakran követnek el öngyilkosságokat - egy holttestre bukkant, és társaival viccelődni kezdtek a látványon.
A Youtube - miután Paul Logan-t kizárta a Google Preferred-ből - azt közölte, hogy az öngyilkosság nem vicc, nem szabad ezzel nézettséget szerezni, és tenni fognak róla, hogy ne legyenek többé ilyen videók.
A jövőben a Google még fog jelentkezni újdonsággal a hirdetők számára, módosítják a reklámokat megjelenítő algoritmusokat is, és hirdetők számára jelzi majd, hogy a tartalom mennyire biztonságos a márka számára.
Hozzászólások
-